O Trabalho como princípio educativo no Instituto Federal de Goiás

formação docente, planejamento e práxis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.074.DS06

Abstract

This paper aims to analyze the existence of the perspective of work as an educational principle within the integrated curriculum of the Integrated Technical Course in Chemistry offered by the Federal Institute of Education, Science and Technology of Goiás at the Anápolis Campus. Methodologically, based on Lüdke and André (1986), a quantitative and qualitative documental study was conducted whose corpus consisted of the Institutional Development Plan, the Pedagogical Project of the Course, and 50 Annual Teaching Plans. Anchored in authors who defend Professional Education Integrated to High School, we sought to understand how the perspective of omnilateral formation and work as an educational principle was presented in the documents. It revealed that the academic training of the professors working in this course, being centered on specific knowledge, ends up directing a teaching proposal still based on theoretical knowledge, emphasizing scientific knowledge to the detriment of practice and a broader vision of man. The conclusion points out that the student-future-worker ultimately has a content-based education, which dichotomizes theory and practice, a factor that overshadows the understanding of the contradictions present in the world of work

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Author Biographies

Karla Rodrigues Mota, Universidade Federal de Mato Grosso

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (2019).  Licenciada em Química (2017) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Bacharel em Química Industrial pela Universidade Estadual de Goiás (2012). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Panecástica - Homem, Trabalho e Educação Profissional Tecnológica. Atualmente é professora da Educação Básica na Secretaria de Estado de Educação do Estado do Mato Grosso. Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: educação profissional e trabalho-educação

Cláudia Helena dos Santos Araújo, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Goiás

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC - Goiás). Membro do grupo de pesquisa Kadjót -  Grupo interinstitucional de estudos e pesquisas sobre as relações entre as tecnologias e a educação e do grupo de estudos e pesquisas PANECÁSTICA – Relações entre educação, trabalho e educação profissional tecnológica. Docente e pesquisadora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG). Professora no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica.

Published

2022-10-07

How to Cite

Rodrigues Mota, K., & dos Santos Araújo, C. H. (2022). O Trabalho como princípio educativo no Instituto Federal de Goiás: formação docente, planejamento e práxis. Revista Diálogo Educacional, 22(74). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.074.DS06