Trust and political socialization in digital media

youth perspective in high school in Rio Grande do Sul

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.AO01

Abstract

The objective of the article is to discuss the possible changes in the forms of political socialization in spaces usually considered privileged for such, such as the school and the family. In addition, we address the possible uses made by young people of digital media for the debate on politics. Still, we seek to observe the uses of these media based on the ideological positioning of young people and analyze possible differences in the use of Whatsapp, Twitter, Instagram and Facebook, notably with regard to trust in their content. [I think we should reformulate here: discuss the differences in the uses of social media (WP, TW and FB) by young people and their confidence in the content broadcast? Suggestion.] Political socialization is triggered to discuss the perceptions and ways of using these digital media by young people in schools. The collection of quantitative data was carried out between September and November 2019 in the municipalities of Beltrano, Fulano and Ciclano, in State X. The field research consisted of the application of a survey, with a representative sample of students enrolled in regular high school (State, Federal and Private education) with a sample of 2,169 questionnaires applied. The results indicate, differing from a common sense that sees young people as increasingly alienated and apolitical, a context of their lives in which political controversies are unfolded, including about the uses and political engagements in digital social networks.

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Author Biographies

Ricardo Gonçalves Severo, Universidade Federal do Rio Grande

Doutor em Ciências Sociais (PUCRS). Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

Sérgio Botton Barcellos, UFPB

Professor Adjunto do Departamento de Ciências Sociais (DCS) na Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Docente e coordenador (2021-2023) no Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e colaborador no Programa de Pós-Graduação Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Entre dezembro de 2016 a 2020 foi Professor na área de Sociologia do Instituto de Ciências Humanas e da Informação (ICHI) na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Possui doutorado e mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) no Curso de Pós-Graduação em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade (CPDA) com bolsa sanduíche financiada pela CAPES na Universidade Autônoma de Barcelona (UAB) - Espanha nos temas de migração e diversidade étnica. Coordena o Grupo de Pesquisa Dinâmicas Políticas, Estado e Movimentos Sociais - DIPEM/FURG. Atua em assessorias e pesquisas nas seguintes áreas: Políticas Públicas de desenvolvimento; Conflitos Socioambientais; Sociologia Rural e Ambiental; Agricultura Familiar e Camponesa; Educação ambiental.

Simone da Silva Ribeiro Gomes, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Professora Adjunta do departamento de Sociologia e Ciência Política da Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e do Programa de Pós-Graduação em Sociologia (UFPel). É doutora em Sociologia pelo IESP - Instituto de Estudos Sociais e Políticos da UERJ, onde foi bolsista do CNPQ. Realizou período sanduíche (2014 - 2015) na UNAM- Universidad Nacional Autonoma de Mexico. É mestre em Sociologia pela Univesité Paris VII - Paris Diderot (2011). Pesquisadora do Laboratório de estudos sobre ação coletiva, movimentos e violência (LAMOV), da UFPel e do Núcleo de Estudos em Teoria Social e América Latina (NETSAL), do IESP-UERJ. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Teorias de Gênero, Sociologia Urbana, Violência Política, Sistema Prisional, Narcotráfico e Movimentos Sociais.

Published

2023-03-21

How to Cite

Severo, R. G., Botton Barcellos, S. ., & da Silva Ribeiro Gomes, S. (2023). Trust and political socialization in digital media: youth perspective in high school in Rio Grande do Sul . Revista Diálogo Educacional, 23(76). https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.076.AO01