Federal Institutes and offer of teacher training courses:

advances, challenges and possibilities

Authors

  • Sandra Maria Nascimento de Mattos Secretaria Municipal de Educação do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0003-2622-0506
  • José Roberto Linhares de Mattos Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola/Universidade Federal Rural do Rio de JaneiroRede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática https://orcid.org/0000-0002-4075-6764
  • Romaro Antonio Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá https://orcid.org/0000-0002-4370-0125

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.075.AO11

Abstract

The present work arises from the researchers' motivation to analyze the advances and challenges of the Federal Institutes of Education, Science and Technology in Brazil – IFs, after 13 (thirteen) years of its creation, performed by Law n.º 11.892 of December 2008. The outline of the work deals with meeting 20% ​​of the offer of vacancies for teacher training courses, bringing an analysis of the percentage reached by each IF, as well as data that reflect the dropout and retention rates, state policies to encourage the permanence in courses and data on access and egress policies in each IF. The goal of the research was to analyze the return to society, of the institutional mission provided for by law, of teachers who can contribute to the country's deficit. The methodology used to carry out the research was the analysis of data of a qualitative nature in a bibliographic investigation. The results demonstrate the challenges for the provision of teacher training courses in Brazil, showing that the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education is far from the minimum service provided by law, even a decade after its creation. It is expected that this work will generate reflections on the offer of teacher training courses, which will contribute to our studies with the same objective and contribute to public policies for the public under analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Maria Nascimento de Mattos, Secretaria Municipal de Educação do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo / Universidade Católica Portuguesa do Porto

Professora do quadro permanente da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Líder do grupo de pesquisa Educação em Fronteiras - UFF/CNPq

Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnomatemática e Cultura - UFRRJ/CNPq

José Roberto Linhares de Mattos, Universidade Federal Fluminense Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola/Universidade Federal Rural do Rio de JaneiroRede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática

Pós-doutorado pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

Professor Titular da Universidade Federal Fluminense.

Romaro Antonio Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá

Doutorando em Educação do Programa de Ciências da Educação da Universidade do Minho – Portugal, Mestre em Educação pela UFRRJ, Especialista em Metodologias do Ensino de Física e Matemática - FACINTER, em Planejamento, Implementação e Gestão da EAD – PIGEAD-UFF e em Educação Profissional e Tecnológica pelo IFAP. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá - IFAP. Pesquisador do Grupo de Pesquisa Educação em Fronteiras – EmF e Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnomatemática e Cultura - GEPEC – UFF. Diretor Regional da SBEM-AP e Membro do GT 05 - História da Matemática e Cultura - da Sociedade Brasileira de Educação Matemática

Published

2022-07-10

How to Cite

Mattos, S. M. N. de, Linhares de Mattos, J. R., & Silva, R. A. (2022). Federal Institutes and offer of teacher training courses: : advances, challenges and possibilities. Revista Diálogo Educacional, 22(75). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.075.AO11