The continuing education of teachers on the premises of Ecoformation and its implications in a school

challenges in pandemic times

Authors

  • Sandra Bernadete Pinto Reikawieski Universidade Regional de Blumenau - FURB
  • Vera Lúcia Simão Universidade Regional de Blumenau - FURB e Universidade Alto Vale Rio do Peixe - UNIARP
  • Daniela Tomio Universidade Regional de Blumenau - FURB

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.DS02

Abstract

Faced with social, environmental, technological and economic issues arising from a world in constant transformation, as in these times, it is necessary to think of a school that considers humanization an inseparable element of education. In this sense, the objective of this article is to understand the implications of a course of continuing teacher education in a school in facing the pandemic, in line with the theoretical-methodological assumptions of “Ecoformation” and with the premises of an Education for the 21st century. For this, a path of research/continuing education that took place in a school in the multigrade field of the municipal public education system in Massaranduba-SC, involving its collective of five teachers, is socialized. The instruments used for data generation were a questionnaire, interview and testimony, and for analysis the MAXQDA software was used with the word cloud resource, using the content analysis method. The theoretical framework is based on Moraes (2010; 2015; 2018), Morin (2000; 2004), Nicolescu (1999), Torre (1997; 2005; 2009; 2019), among others. With the interpretations, it can be concluded that the main implications of in-service teacher training, aligned with the fundamentals of Ecoformation and the premises of Education for the 21st century, in facing the pandemic, consisted of the dimensions of the welcoming gaze, creativity, resilience, training criticism, motivation, cooperation and breaking paradigms, in addition to the possibility of transformation, sensitivity and connection, essential for the challenges presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Bernadete Pinto Reikawieski, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2006) e Pós-Graduação - Neuropsicopedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci - UNIASSELVI (2014). Professora e Gestora da Rede Pública Municipal de Ensino de Massaranduba - SC. Pós-Graduanda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática - PPGECIM - Mestrado Profissional - FURB. Temas de interesse: Educação, Ecoformação, Escolas Criativas, Transdisciplinaridade, Práticas de Ensino e Formação Continuada.

Vera Lúcia Simão, Universidade Regional de Blumenau - FURB e Universidade Alto Vale Rio do Peixe - UNIARP

Possui Doutorado em Educação e Sociedade pela Universidade de Barcelona - UB - Espanha (Reconhecido pela UFPR); Mestrado em Investigação em Didática, Formação e Avaliação pela Universidade de Barcelona UB - Espanha (Reconhecido pela UFPR);  Professora no Programa de Mestrado Profissional em Educação Básica (PPGEB UNIARP) e Professora Visitante no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (PPGECIM FURB). Coordenadora do Curso de Pedagogia na modalidade EaD da UNIARP. Membro da Rede Internacional de Escolas Criativas (RIEC/ADEC, RIEC ECOFOR, RIEC UNIARP, RIEC FURB e RIEC BRASIL). Membro do Programa de Pesquisa em Formação de Professores e Práticas Educativas - GPFORPE FURB. Áreas de Interesse: complexidade, transdisciplinaridade, ecoformação, criatividade, formação de professores; cenários ecoformadores.

Daniela Tomio, Universidade Regional de Blumenau - FURB

Doutora em Educação Científica e Tecnológica, Mestre em Educação, Licenciada e Bacharel em Ciências Biológicas. Docente pesquisadora na Universidade Regional de Blumenau, nos cursos de Pós-graduação Mestrado em Educação e Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática; na graduação e especialização na área Educação, Ciência e Pesquisa. Trabalha na formação inicial e continuada de professores da Educação Básica e do Ensino Superior. Atua e pesquisa principalmente nas seguintes áreas: Contextos formais e não formais de práticas educativas e formação docente na Educação Básica e Educação Científica. Membro da Rede Interinstitucional de pesquisas sobre a formação e as práticas docentes (RIPEFOR). Membro do Coletivo de Extensão HABITAT

Published

2022-01-25

How to Cite

Reikawieski, S. B. P., Simão, V. L., & Tomio, D. (2022). The continuing education of teachers on the premises of Ecoformation and its implications in a school: challenges in pandemic times. Revista Diálogo Educacional, 22(72). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.DS02