Reflections about the movement in Early Childhood Education the of pedagogical work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.DS11

Abstract

The movement is a fundamental aspect to be worked with children between zero and three years old, because through it the little ones explore the objects, their body and the other and express themselves in a way to communicate with the subjects in their surroundings. We arrived at this understanding based on our studies that took place in the undergraduate course in Pedagogy, in the master’s degree and in our work with children, factors that boosted the research on that topic. We argue that when it is worked in a qualitative way in the pedagogical actions of Early Childhood Education, the movement allows the little ones to establish positive social relationships, appropriating human culture in order to develop physical, affective and cognitive aspects. Having such an understanding, we aim in this article to bring a snapshot of the research carried out in the master’s degree in order to reflect on the importance of working with the movement in the daycare center, defending a qualitative pedagogical action with the children. For this, we bring some aspects focused on the development of the human movement and some possibilities of qualitative work with the movement in early childhood education, based on the assumptions of historical-cultural theory. We conclude that it is important in the educational area, mainly in early childhood education, to reflect on the movement and an organized action that contemplates it, because, through it, children explore the world around them and establish important social relationships which contribute to an integral training.

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Author Biographies

Debora Luppi Souto, Universidade Estadual de Maringá

Debora Luppi Souto

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá- UEM na linha de Ensino, aprendizagem e Formação de Professores (início 2019). Pedagoga pela Universidade Estadual de Maringá (2015). Participou do Programa de Iniciação Científica (PIC). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2018), na linha de Ensino, aprendizagem e Formação de Professores. Integrante do Grupo de estudos em Formação Docente e Práticas Pedagógicas na Educação Infantil (GEFOPPEI- UEM) e do Grupo de Pesquisa e Ensino "Trabalho Educativo e Escolarização" (GENTEE-UEM). Atuou como professora de Ensino Fundamental na rede municipal de Paiçandu PR (2012-2013). Atualmente é professora de Educação Infantil na rede de ensino municipal de Paiçandu PR (2013 até o momento). Membro do GT Pirapó/FEIPAR/MIEIB. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino e aprendizagem, prática pedagógica.

Heloisa Toshie Irie Saito, Universidade Estadual de Maringá

Heloisa Toshie Irie Saito

Professora associada do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP) e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá- UEM. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (2002), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2004), doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2010) e pós doutorado em educação pela Universidade de São Paulo (2019).. Líder do Grupo de estudos em Formação Docente e Práticas Pedagógicas na Educação Infantil (GEFOPPEI/CNPQ/UEM). Representante e membro do GT Pirapó/FEIPAR/MIEIB. Tutora do Programa de Educação tutorial da Pedagogia UEM. Coordenadora adjunta do curso de Pedagogia da UEM. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino e aprendizagem, prática pedagógica.

Published

2022-01-25

How to Cite

Souto, D. L., & Saito, H. T. I. (2022). Reflections about the movement in Early Childhood Education the of pedagogical work. Revista Diálogo Educacional, 22(72). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.DS11