Findings about Ethic in Freire’s work “Education as freedom practice”

Authors

  • Dafiana do Socorro Soares Vicente Carlos Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB (2019). Mestre (2015) em Ciências das Religiões pelo Programa de Pós-graduação em Ciências das Religiões (PPGCR) da UFPB; Licenciada em Pedagoga (2011), com área de aprofundamento em Educação de Jovens e Adultos, e Especialista em Educação de Jovens e Adultos pela mesma universidade. Como pesquisadora tem se ocupado em investigar alguns temas: Educação de Jovens e Adultos, Ensino Religioso; Imaginário, Imagem na sociedade contemporânea, Livro didático na EJA, Ética e Proposta Pedagógica Freireana. https://orcid.org/0000-0002-5455-651X
  • Eduardo Jorge Lopes da Silva Universidade Federal da Paraíba/Centro de Educação/Departamento de Fundamentação da Educação https://orcid.org/0000-0002-5402-8880

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.AO03

Abstract

Ethic is a necessary theme for social life and human beings in Paulo Freire’s works.  Therefore, this article presents some findings about ethic in the book “Education as freedom practice”. The objective was to identify statements about ethics, present in Freire's discourse, which were analyzed through the theoretical-methodological approach of Foucault's “Archaeological Discourse Analysis” (2000). When ca]rrying out the excavation in the aforementioned work, several findings were identified, whose regularity in the midst of dispersion indicates the presence of different ways of registering the “ethic” question in Freire. The key-signifiers found, associated with “ethic”, were five: “integration”, “awareness”, “criticality”, “subject” and “humanization”. Therefore, Freire's ethical thinking in the aforementioned work, denotes its importance as a device for the formation of the critical consciousness of human beings, so that they leave the condition of subject-object, of mere spectator, manipulated, objectified, framed, to the condition of humanized subject, ethical subject.

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Author Biography

Eduardo Jorge Lopes da Silva, Universidade Federal da Paraíba/Centro de Educação/Departamento de Fundamentação da Educação

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2011); Mestrado em Educação (2003) e licenciatura plena em Pedagogia (1999), ambos pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Atualmente é professor Associado da UFPB, lotado no Departamento de Fundamentação da Educação, do Centro de Educação (DFE | CE). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE | UFPB), linha de pesquisa Processos de Ensino-Aprendizagem. Possui experiência na área de Educação/Educação de Jovens e Adultos (EJA): formação inicial e permanente de professores, seja em movimentos sociais, espaços formais e não formais de educação; Sujeitos e Diversidade (Camponês, LGBT's, indígenas e pessoas com deficiências, em suma: com os EXCLUÍDOS). Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas de Práticas Educativas na Educação de Jovens e Adultos | GEPPEEJA. Investigador convidado do CEAD - Centro de Investigação em Educação de Adultos e Intervenção Comunitária.

Published

2021-10-15

How to Cite

Carlos, D. do S. S. V., & Silva, E. J. L. da. (2021). Findings about Ethic in Freire’s work “Education as freedom practice”. Revista Diálogo Educacional, 22(72). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.AO03