Education, democracy, ethics and social transformation in Paulo Freire

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.087.AO06EN

Palavras-chave:

Democracy, Education, Ethics, Social Transformation, Paulo Freire

Resumo

In today's world scenario, positions are becoming more intense in the shadow of a world that, despite being globalized, is closing itself off to dialogue; In this context, the weakening of institutions, power, the State, politics, freedom and individual guarantees, that is, democracy, is questioned. We investigate this issue based on the interrelationship between education, democracy and ethics in Paulo Freire's pedagogical theory and practice, which positions them as pillars of social transformation. The objective of this article is to examine how, in Paulo Freire, democracy requires and is articulated with an ethical attitude in educational practice, and to analyze what implications it projects for social transformation. The methodology adopted is a bibliographical review, with a qualitative approach, whose theoretical framework is based especially on Paulo Freire regarding the articulation between education, democracy and ethics with a view to social transformation, and on denunciations of the real threats to democracy discussed in the world today. We demonstrate how the absence of education as a practice of freedom, which promotes an ethics of life, makes it impossible for human beings to rediscover themselves as historical subjects and to reach the maximum of being more, that is, to be fully humanized.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Tradução

Este artigo é uma tradução em English do artigo:  Educação, democracia, ética e transformação social em Paulo Freire

Biografia do Autor

Juliana Battistus, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Doutora e Pós-Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Doutora em Éducation, Carriérologie et Éthique pela Université Catholique de L’Ouest (FR). Pedagoga e Professora do Master of Science Program in Emergent Technologies in Education da Metropolitan University of Science and Technology (USA).

Peri Mesquida, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Doutor e Pós-Doutor em Ciências da Educação pela Université de Genève (CH) e Pós-Doutor em Ciências da Educação pela Université de Fribourg (CH). Filósofo e Professor Titular da Pontifícia Universidade Católica do Paraná, no Programa de Pós-Graduação em Educação. Professor convidado das Universidades de Genève e de Fribourg (CH).

Valdir Borges, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Doutor em Educação e Mestre em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Professor da Escola de Educação e Humanidades no Curso de Filosofia da Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

Downloads

Publicado

2025-12-10

Como Citar

Battistus, J., Mesquida, P., & Borges, V. (2025). Education, democracy, ethics and social transformation in Paulo Freire. Revista Diálogo Educacional, 25(87), 2392–2405. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.087.AO06EN