Teacher’s formation: the construction of teaching and pedagogical activity in Higher Education

Auteurs

  • Doris Pires Vargas Bolzan University of Santa Maria (UFSM), Santa Maria, RS - Brazil.
  • Silvia Maria de Aguiar Isaia Federal University of Santa Maria (UFSM) and in Franciscan University, Santa Maria, RS - Brazil.
  • Adriana Moreira da Rocha Maciel Federal University of Santa Maria (UFSM), Santa Maria, RS - Brazil.

DOI :

https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.7625

Résumé

This article has been produced from an investigative network which is linked to the interlocution between research groups in relation to the studies they develop. GPFOPE, GTFORMA and KOSMOS groups, in quest of contributing for the area of teacher formation, have produced contributions for implementing and improving educational and institutional policies, seeking the qualification of classroom and distance learning courses. The purpose of this reflection is to offer alternatives to rethink the formation processes promoted by the IES and their repercussion in the organization of the pedagogical activities they develop. In this sense, we consider that the focus of teacher formation cannot be restrict to thinking and discussing the organization of teaching and its divisions but, most of all, it is to mobilize the subjects to continue learning in the different contexts of activity. This includes reflecting upon and about the pedagogical practice, understanding the problems within the teaching, analyzing curriculums, recognizing the influence of the didactic materials in the pedagogical choices, socializing the constructions and experiences exchange in order to advance in direction to new learning, within a constant exercise of reflexive, collaborative and collective practice. It is about a process that is characterized by tensions and challenges in unknown contexts in which the trainers seek professional balance. So that it happens, teachers need to be conscious that they are subjects in permanent evolution and professional development of teachers.  

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

BOLZAN, D. P. V. Formação de professores: compartilhando e reconstruindo conhecimentos. Porto Alegre: Mediação, 2002.

BOLZAN, D. P. V. A construção do conhecimento pedagógico compartilhado: reflexões sobre o papel do professor universitário. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 5., 2004, Curitiba. Anais... Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2004.

BOLZAN, D. P. V. Verbetes: conhecimento compartilhado e conhecimento pedagógico compartilhado. In: MOROSINI, M. (Ed.). Enciclopédia de pedagogia universitária. Glossário. Brasília: INEP, 2006. p. 378. v. 2.

BOLZAN, D. P. V. Aprendizagem docente e processos formativos: novas perspectivas para educação básica e superior. Projeto de Pesquisa Interinstitucional e Integrado, CNPq/UFSM, 2007-2009.

BOLZAN, D. P. V. Pedagogia universitária e processos formativos: a construção de conhecimento pedagógico compartilhado. In: TRAVESSINI, C. et al. Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores. Porto Alegre: EDIPUCRS; 2008. p. 102-120. v. 1.

BOLZAN, D. P. V. Aprendizagem docente e processos formativos: movimentos construtivos da professoralidade na educação básica e superior. Projeto de pesquisa. Bolsa PQ -CNPq, 2009-2012.

BOLZAN, D. P. V. Aprendizagem docente: movimentos da professoralidade no ensino superior. In: BERBEL, N. A. N.; PULLIN, E. M. M. P. (Org.). Pesquisas em educação: inquietações e desafios. Londrina: EDUEL, 2012. p. 243-259.

BOLZAN, D. P. V.; ISAIA, S. M. A. Aprendizagem docente na educação superior: construções e tessituras nos processos de formação da professoralidade. Educação, v. 3, p. 489-501, 2006.

BOLZAN, D. P. V.; ISAIA, S. M. A. O conhecimento pedagógico compartilhado no processo formativo do professor universitário: reflexões sobre a aprendizagem docente. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO - PEDAGOGIAS (ENTRE) LUGARES E SABERES, 5., 2007, São Leopoldo. Anais... São Leopoldo: UNISINOS, 2007.

BOLZAN, D. P. V.; ISAIA, S. M. A. Aprendizagem colaborativa: processos formativos em construção. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL - ANPED SUL, 7., 2008, Itajaí. Anais... Itajaí: UNIVALI. p. 1-15. v. 1

BOLZAN, D. P. V.; ISAIA, S.; MACIEL, A. M. R. Movimentos construtivos da docência/aprendizagem: tessituras formativas In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO - ENDIPE, 15., 2010, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: UFMG, 2010. p. 2-14.

CONNELLY, M.; CLANDININ, J. Relatos de experiência e investigación narrativa. In: LARROSA, J. et al. Déjame que te cuente. Barcelona: Alertes, 1995.

CUNHA, M. I. A educação superior e o campo da pedagogia universitária: legitimidades e desafios. In: ISAIA, S.; BOLZAN, D. P. V. (Org.). Pedagogia Universitária e desenvolvimento profissional. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009. p. 349-374.

FERNANDES, C. Formação do professor universitário: tarefa de quem? In: MASETTO, M. (Org.). Docência na Universidade. Campinas: Papirus, 1998.

GATTI, B. A formação dos docentes: o confronto necessário professor x academia. Cadernos de Pesquisa, n. 81, p. 70-74, 1992.

ISAIA, S. M. A. Professores de licenciatura: concepções de docência. In: MOROSINI, M. (Org.). Enciclopédia de pedagogia universitária. Porto Alegre: FAPERGS/RIES, 2003. p. 263-277.

ISAIA, S. M. A. Aprendizagem na docência superior: desafios para a formação de professores. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL - ANPED SUL, 5., 2004, Curitiba. Anais... Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2004.

ISAIA, S. M. A. Verbetes: trajetória, trajetória de formação, carreira pedagógica, atividade docente de estudo, sentimentos docentes. In: MOROSINI, M. (Ed.). Enciclopédia de pedagogia universitária. Glossário. Brasília: INEP, 2006a. p. 376. v. 2.

ISAIA, S. M. A. Desafios à docência superior: pressupostos a considerar. RISTOFF, D.; SEVEGNANI, P. (Org.). Docência na educação superior. Brasília: INEP, 2006b. p. 65-86. v. 5. (Coleção Educação Superior em Debate).

ISAIA, S. M. A. Aprendizagem docente como articuladora da formação e do desenvolvimento profissional dos professores da Educação Superior. In: ENGERS, M. E.; MOROSINI, M. (Org.). Pedagogia universitária e aprendizagem. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007. p. 153-165. v. 2.

ISAIA, S. M. A. Aprendizagem docente: sua compreensão a partir das narrativas de professores. In: TRAVESSINI, C. et al. Trajetórias e processos de ensinar e aprender: práticas e didáticas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.

ISAIA, S. M. A. Os movimentos da docência superior: construções possíveis nas diferentes áreas de conhecimento. Projeto de Pesquisa PQ – CNPq, 2010- 2012.

ISAIA, S.; BOLZAN, D. P. V. Tessituras dos processos formativos de professores que atuam nas licenciaturas. In: RAYS, A. Educação matemática e física: subsídios para a prática pedagógica. Santa Maria: UNIFRA, 2006. p. 69-86.

ISAIA, S.; BOLZAN, D. P. V. Construção da profissão docente/professoralidade em debate: desafios para a educação superior. In: CUNHA, M. I. (Org.). Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Campinas: Papirus, 2007a. p. 161-177.

ISAIA, S.; BOLZAN, D. P. V. Trajetória profissional docente: desafios à professoralidade. In: FRANCO, M. E.; KRAE, E. D. (Org.). Pedagogia universitária e áreas de conhecimento. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007b. p. 107-118.

ISAIA, S.; BOLZAN, D. P. V. Tessituras formativas: articulação entre movimentos da docência e da aprendizagem docente. In: ISAIA, S.; BOLZAN, D. P. V.; MACIEL, A. M. R. (Org.). Qualidade da educação superior: a universidade como lugar de formação. Porto Alegre: Ed. da PUCRS, 2011. p. 187-200.

ISAIA, S. M. A; MACIEL, A. M. R.; BOLZAN, D. P. V. Pedagogia universitária: desafios da entrada na carreira docente. Educação - Revista do Centro de Educação, v. 36, n. 3, p. 425-440, 2011.

MACIEL, A. M. R. Docência, tutoria e discência em ambientes virtuais de ensino-aprendizagem (AVEA): processos formativos nos cursos de licenciatura da UAB/UFSM. Projeto de Pesquisa. Santa Maria: UFSM, 2011-2013.

MACIEL, A. M. R. O processo formativo do professor no ensino superior: bem busca de uma ambiência (trans)formativa. In: ISAIA, S.; BOLZAN, D.; MACIEL, A. Pedagogia universitária. Tecendo redes sobre a educação superior. Santa Maria: Ed. UFSM, 2009. p. 63-77.

MACIEL, A, M. R.; ISAIA, S. M. A.; BOLZAN, D. P. V. Repercussão da ambiência no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação, v. 35, p. 1-18, 2012.

MASETTO, M. Professor universitário: um profissional da educação na atividade docente. In: MASETTO, M. (Org.). Docência na universidade. Campinas: Papirus, 1998.

MARCELO, C. Formación del profesorado para el cambio educativo. 2. ed. Barcelona: EUB, 1999.

MAZZOTTI, B. Formação de professores: racionalidades em disputa. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 74, p. 279-308, 1993.

SANTOS, L. Ensino como produção cultural: novas perspectivas para o currículo e a formação de professores. In: LEITE, D.; MOROSINI, M. (Org.). Universidade futurante. Campinas: Papirus, 1997.

Téléchargements

Publiée

2013-07-11

Comment citer

Pires Vargas Bolzan, D., de Aguiar Isaia, S. M., & Moreira da Rocha Maciel, A. (2013). Teacher’s formation: the construction of teaching and pedagogical activity in Higher Education. Revista Diálogo Educacional, 13(38), 49–68. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.7625