PRECARIOUSNESS OF LABOR: THE FUNCTION OF PROFESSIONAL EDUCATION

Auteurs

  • Ramon de Oliveira Universidade Federal de Pernambuco, Recife

DOI :

https://doi.org/10.7213/rde.v15i44.5137

Résumé

Taking into account the growing number of public policies on professional qualification concerning youth, we present the results of a research whose target was to analyze the ways of integration Brazilian youngsters in wok market. Having as a methodological strategy the analyze of professional qualification political programs and data analyze published by the Work Ministry and the Inter-tradeunionist of Statistics and Socioeconomical Studies (Dieese) and having as theoretical approach the literature on Brazilian wok market and the youth policies, it is argued that public professional qualification policies, particularly the youth oriented ones,deepened in Lula’s and kept on in Dilmas’ government, once based on the development of labor competencies aiming at both strengthening employability and forming entrepreneurs, reinforces meritocratic ideologies as well as individualizes the way of coping with problems related to unemployment, therefore, exempts the State from its social and political responsibility to cope with capitalism unstructured logic. We have concluded that such policy is directly articulated with bad public school quality and compose a functional bloc with the capital reproduction process and intensification of worker exploitation; aiming, basically, subjective and technical adjustment of labor force to precarious job positions.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

ANTUNES, R. Trabalho, reestruturação produtiva e algumas repercussões no sindicalismo brasileiro In: ANTUNES, R. (Org.). Neoliberalismo, trabalho e sindicatos : reestruturação produtiva na Inglaterra e no Brasil. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2002. p. 71-84.

BEHRING, E. R. O Brasil e a Mundialização do Capital: privatização, deslocalização e flexibilização das relações de trabalho In: SERRA, R. (Org.). Trabalho e reprodução : enfoques e abordagens. São Paulo: Cortez; Rio de Janeiro: PETRESFSS/ UERJ, 2001. p. 107-132.

BRASIL. Ministério do Trabalho. Secretaria de Formação e Desenvolvimento Profissional. Plano Nacional de Educação Profissional: reconstruindo a institucionalidade da educação profissional no Brasil . Brasília: SEFOR/FAT, 1998.

CASTRO, R. P. Escola e mercado: a escola face à institucionalização do desemprego e da precariedade na sociedade colocada ao serviço da economia. Perspectiva , v. 22, n. 1, p. 79-92, jan./jun., 2004.

CHESNAIS, F. A mundialização do capital . São Paulo: Xamã, 1996.

DEPARTAMENTO INTERSINDICAL DE ESTATÍSTICA E DE ESTUDOS SOCIOECONÔMICOS – DIEESE. Anuário do Sistema Público de Emprego, Trabalho e Renda 2010-2011 : intermediação de mão de obra. 3. ed. São Paulo: Dieese, 2011a. Disponível em: <http://www.dieese.org.br/anu/AnuSistPub2010/conteudo/2/livro/inicio.html>. Acesso em: 10 jan. 2012.

DEPARTAMENTO INTERSINDICAL DE ESTATÍSTICA E DE ESTUDOS SOCIOECONÔMICOS – DIEESE. Anuário do Sistema Público de Emprego, Trabalho e Renda 2010-2011 : mercado de trabalho. 3. ed. São Paulo: Dieese, 2011b. Disponível em: <http://www.dieese.org.br/anu/AnuSistPub2010/conteudo/1/livro/inicio.html>. Acesso em: 10 jan. 2012.

DEPARTAMENTO INTERSINDICAL DE ESTATÍSTICA E DE ESTUDOS SOCIOECONÔMICOS – DIEESE. Anuário do Sistema Público de Emprego, Trabalho e Renda 2010-2011 : qualificação social e profissional. 3. ed. São Paulo: Dieese, 2011c. Disponível em: <http://www.dieese.org.br/anu/AnuSistPub2010/conteudo/4/ livro/inicio.html>. Acesso em: 10 jan. 2012.

DEPARTAMENTO INTERSINDICAL DE ESTATÍSTICA E DE ESTUDOS SOCIOECONÔMICOS – DIEESE. Anuário dos trabalhadores : 2010-2011. 11. ed. São Paulo: Dieese, 2011d. Disponível em: <http://www.dieese.org.br/anu/AnuTrab2010/index.html>. Acesso em: 10 jan. 2012.

FRANCO, M. C. Formação profissional para o trabalho incerto: um estudo comparativo Brasil, México e Itália. In: Frigotto, G. (Org.). Educação e crise do trabalho : perspectivas de final de século. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 100-137.

FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva : um (re) exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. São Paulo: Cortez, 1989.

FRIGOTTO, G. Educação e trabalho: bases para debater a Educação Profissional Emancipadora. Perspectiva , v. 19, n. 1, p. 71-87, jan./jun., 2001.

GENTILI, P. A falsificação do consenso : simulacro e imposição da reforma educacional do neoliberalismo. Petrópolis: Vozes, 1998.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSITICA – IBGE. Síntese de indicadores sociais : uma síntese das condições de vida da população brasileira – 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/condicaodevida/indicadoresminimos/sinteseindicsociais2010/SIS_2010.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2012.

INSTITUTO Herbert LEVY - IHL. Ensino Fundamental e competitividade empresarial : uma proposta para a ação do governo. São Paulo, 1992.

KUENZER, A. Z. Da dualidade assumida à dualidade negada: o discurso da flexibilidade justifica a inclusão excludente. Educação e Sociedade , v. 28, p. 1153-1178, out. 2007.

OLIVEIRA, R. de. Empresariado industrial e educação brasileira : qualificar para competir. São Paulo: Cortez, 2005.

OLIVEIRA, R. de. Agências multilaterais e a educação profissional brasileira. Campinas: Alínea, 2006.

OLIVEIRA, R. de. Educação profissional na Íbero-América: um estudo do programa IBERFOP. Educação & Realidade , v. 35, n. 3, p. 237-256, set./dez. 2010a.

OLIVEIRA, R. de. O consenso na educação profissional da América Latina. Boletim Técnico do SENAC , v. 36, p. 24-33, set./dez. 2010b.

POCHMANN, M. O emprego na globalização : a nova divisão internacional do trabalho e os caminhos que o Brasil escolheu. São Paulo: Boitempo, 2001.

POCHMANN, M. O emprego no desenvolvimento da nação . São Paulo: Boitempo, 2008.

Téléchargements

Publiée

2015-07-13

Comment citer

de Oliveira, R. (2015). PRECARIOUSNESS OF LABOR: THE FUNCTION OF PROFESSIONAL EDUCATION. Revista Diálogo Educacional, 15(44), 245–266. https://doi.org/10.7213/rde.v15i44.5137