Entrepreneurship to (over)live: the state of the art of the new secondary education and the legitimation of a Life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.DS05

Abstract

This study aims to investigate the impact of the curricular component "Life Project" in the New Brazilian High School, analyzing how it reflects and reinforces neoliberal ideologies in education. This is a "state-of-the-art" bibliographic research that analyzed open access theses, dissertations and scientific articles published between 2019 and 2024 in the CAPES, SciELO and Google Scholar databases. The selected studies were subdivided into two categories of analysis: 1) Life Project and work: the formation of the “entrepreneur of the self”; and 2) Life Project and meritocratic logic: between desire and (im)possibility. The main results reveal that the Life Project tends to promote the concept of “entrepreneur of the self”, adapting students to a market vision that privileges competitiveness and self-sufficiency, disregarding structural inequalities. This direction reflects a gap in the critical and social development of students. Limitations of the study include access to only three databases, which restricts the generalization of the results, although it provides important insights into neoliberal trends in current educational policies.

Downloads

Author Biographies

Emanoela Thereza Marques de Mendonça Glatz, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora do Departamento de Teoria e Prática da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Estadual de Maringá (UEM).  Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Luciane Guimarães Batistella Bianchini, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Psicologia e Sociedade pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho (UNESP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

References

ADORNO, T. L. W. Teoria da Semicultura. Educação e Sociedade, v. 56, n. 17, p. 388-411, 1996.

BARBOSA, E. K. M.; FRANCISCO, M. V. O novo ensino médio no estado do Paraná: uma análise histórico-dialética acerca da reformulação curricular. Revista Ponto de Vista, v. 13, p. 1-20, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RPV/article/view/16889/9540. Acesso em: 20 out. 2024.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BECK, U. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.

BERNARDES, A. C. R.; VOIGT, J. M. R. Projeto de Vida e empreendedorismo no Novo Ensino Médio. Rev. Edu. Foco, Juiz de Fora, v. 27, p. 1-12, 2022. Visto em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/36651/24298. Acesso em: 20 set. 2024.

BRASIL. Lei nº 13.415/2017. Brasília, DF, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018.

BRASIL. Portaria nº 1432/2018. Estabelece os referenciais para elaboração dos itinerários formativos conforme preveem as Diretrizes Nacionais do Ensino Médio. Brasília, DF, 2018.

CAMARGO, E. Identidades autônomas ou identidades subservientes: um estudo sobre Projeto de Vida em escolas de ensino médio. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Biociências do Câmpus de Rio Claro, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2022. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/items/b87b52a4-1585-4a61-9266-ea7a8bfe3876. Acesso em: 20 set. 2024.

COSTA, M. O; CAETANO, M. R. Um novo ethos educacional no ensino médio: da formação integral ao empreendedorismo. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 11, p. 01 - 24, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/exitus/v11/2237-9460-exitus-11-e020179.pdf. Visto em: 20 set. 2024.

CRUZ, A. A; SOARES, M. G. F. A escola-mercado; Projeto de Vida e saúde mental no contexto do “Novo Ensino Médio Capixaba”: um relato de experiência. Revista Cocar, Pará, v.21., n.39/2024 p.1-19, 2024. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/8419. Visto em: 20 set. 2024.

FARIA, C. C. M; LEAL, S. A. G. O Discurso da Adaptação ao “Novo Espírito do Neoliberalismo” na Base Nacional Comum Curricular para o Ensino Médio. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 22, p. 1-31, 2024. Visto em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/59289. Disponível em: 20 set. 2024.

FERREIRA, J. R. R; SILVA, C. J. da. Novo ensino médio e projeto de vida: libertação ou adaptação? Revista Caderno Pedagógico, Curitiba, v. 20, n. 11, p. 5512-5531, 2023. Disponível em: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article/view/1976. Acesso em: 20 set. 2024.

GLATZ, E. T. M. M.; YAEGASHI, S. F. R.; OLIVEIRA, T; PERIN, C. S. B. Da felicidade epicurista à mortificação do desempenho: o sofrimento psíquico na pós-graduação stricto sensu. APRENDER – Cad. de Filosofia e Psic. da Educação, Vitória da Conquista, n. 30, p. 198-213, 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/view/13721. Acesso em: 20 set. 2024.

HAN, B. C. Sociedade do cansaço. 2. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2017.

HILÁRIO, W. F. A; ZILIANI, R. L. M. Lugares do trabalho no currículo de referência de Mato Grosso do Sul para o novo ensino médio. Revista Ponto de Vista, Viçosa, v.13, n.2, p. 1-22, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RPV/article/view/16904. Acesso em: 20 set. 2024.

LEÃO, T. M. Loucura, psiquiatria e sociedade: o campo da saúde mental coletiva e o processo de individualização no Brasil. 362 f. Tese (Doutorado em Saúde Pública) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/6/6135/tde-23042018-141123/pt-br.php. Acesso em: 20 set. 2024.

LINHARES, M. A. F; LOURENÇO, K. G. Projeto de vida, neoliberalismo e educação: como ser alegre nessa guerra? Linha Mestra, Campinas, v. 17, n. 49, p. 04-15, 2023. Disponível em: https://www.lm.alb.org.br/index.php/lm/article/view/1353. Acesso em: 20 set. 2024.

MACEDO, E. F; SILVA, M. S. A promessa neoliberal-conservadora nas políticas curriculares para o Ensino Médio: felicidade como projeto de vida. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 35, p.1-23, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/71377. Acesso em: 20 set. 2024.

MARTINS, A. S; PINA, L. D. Mercantilização da educação, escola pública e trabalho educativo: uma análise a partir da pedagogia histórico-crítica. Rev. HISTEDBR On-line, Campinas/SP, v.20, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8657754/23125. Acesso em: 20 set. 2024.

MUELLER, R. R; FONTANELLA, J. O projeto de vida como componente do currículo base do ensino médio no território catarinense: análise dos seus limites e das suas possibilidades. Contribuciones a Las Ciencias Sociales, São José dos Pinhais, v.17, n.2, p. 01-21, 2024. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/5313. Acesso em: 20 set. 2024.

PIOLLI, E. O processo de mercantilização da educação e o novo ciclo de reformas educacionais no brasil pós-golpe institucional de 2016. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 9, n. 1, p. 17 - 33, 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/exitus/v9n1/2237-9460-exitus-9-1-17.pdf. Visto em: 20 set. 2024.

REIS, L. R. O componente curricular Projeto de Vida no “novo ensino médio” e a formação do sujeito neoliberal. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Santa Cruz do Sul – UNISC, Santa Cruz do Sul, 2024. Disponível em: https://repositorio.unisc.br/jspui/bitstream/11624/3767/1/Liliane%20Rodrigues%20Reis.pdf. Acesso em: 20 set. 2024.

REIS, P. S; RODRIGUES, D. S. Modelo de flexibilização curricular e reforma do Ensino Médio. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 26, p. 1-26, 2023. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/22054. Acesso em: 20 set. 2024.

ROCHA, A. G. Componente Curricular Projeto de Vida: uma estratégia neoliberal para o ensino médio.

118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação Superior de Inhumas - FacMais, Inhumas, 2023. Disponível em: http://65.108.49.104/handle/123456789/670. Acesso em: 20 set. 2024.

ROMANOWSKI, J. P; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo - estado da arte. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set. 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/2417. Acesso em: 8 set. 2024.

MARCUSE, H. Guerra, Tecnología y Fascismo – textos inéditos. São Paulo: Fundação Editora UNESP, 2001.

SILVA, A. C. C. Efeitos do discurso neoliberal na educação: o Projeto de Vida como dispositivo pedagógico de formação do sujeito-empresa. 219 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2023.

SILVA, F. V; MORAIS, E. B. Reflexos neoliberais: discursos sobre o trabalho em coleções didáticas de Projeto de Vida no Novo Ensino Médio. Revista Momento – diálogos em educação, Rio Grande, v. 31,

n. 03, p. 298-316, 2022. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14120. Disponível em: 20 set. 2024.

VOSGERAU, D. S. R; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/de/v14n41/v14n41a09.pdf. Acesso em: 20 set. 2024.

VICENTIN, M; SILVEIRA, C. R. Projeto de Vida do Programa Ensino Integral: protagonismo neoliberal. INTEREDU, v. 2, n. 5, p. 11-39, 2021. Disponível em: https://revistainteredu.ulagos.cl/index.php/interedu/article/view/96. Acesso em: 20 set. 2024.

Published

2025-03-18

How to Cite

Glatz, E. T. M. de M., Yaegashi, S. F. R., & Bianchini, L. G. B. (2025). Entrepreneurship to (over)live: the state of the art of the new secondary education and the legitimation of a Life . Revista Diálogo Educacional, 25(84), 86–105. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.DS05