Language and power

identity performances and resistance in contemporary discursive devices

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.AO04EN

Palabras clave:

Language, Identity, Discursive power, Cultural resistance, Symbolic exclusion

Resumen

This study aims to analyze the intrinsic relationship between language and identity, exploring how discourse acts both as a tool for identity construction and as a mechanism of social exclusion. Drawing on critical bibliographic research, grounded in the work of theorists such as Foucault, Butler, Rajagopalan, and Anzaldúa, the investigation focuses on how language, in its multiple forms (gestural, digital, oral), shapes belonging, hierarchizes knowledge, and perpetuates inequalities while also creating spaces for resistance. The main findings reveal that language is a symbolic battleground: while hegemonic norms silence marginalized dialects and accents, peripheral movements reframe words, coin neologisms (such as LGBTQIA+ pajubá), and use technologies to revitalize endangered languages. Furthermore, the disciplinary power analyzed by Foucault is present in institutions such as schools and the media, which naturalize exclusion but also serve as stages for insurgencies. The study concludes that identity is performative, shaped by linguistic choices that shift between submission and subversion, and that discourse critique is a political act essential to dismantling oppressive structures.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Traducción

Este artículo es una traducción en English del artículo:  Linguagem e poder

Biografía del autor/a

Angela Maria dos Santos Rufino, Universidade Federal do Acre (UFAC)

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestra em Letras pela Universidade Federal do Acre (UFAC). Professora da UFAC e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFAC). Líder do Grupo de Pesquisa em Estudos em Diversidade e Equidade Educacional (GPEDEE-UFAC).

Luiz Antonio Gomes Senna, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutor em Linguística Aplicada (PUC-Rio, 1994) e Professor Titular da área de linguística aplicada ao letramento e à alfabetização da UERJ (Universidade do Estado do Rio de Janeiro), no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Departamento de Estudos Aplicados ao Ensino da Faculdade de Educação. Pesquisador bolsista de produtividade pelo Programa PROCIENCIA, mantido pela própria UERJ com apoio da FAPERJ, e pelo Programa Cientistas do Nosso Estado da FAPERJ. Líder do grupo de pesquisa Linguagem, Cognição Humana e Processos Educacionais (GrPesq/CNPq). Docente e pesquisador bolsista da Fundação Centro de Ciências do Estado do Rio de Janeiro.

Descargas

Publicado

2025-09-11

Cómo citar

Rufino, A. M. dos S., & Senna, L. A. G. (2025). Language and power: identity performances and resistance in contemporary discursive devices. Revista Diálogo Educacional, 25(86), 1468–1483. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.AO04EN