Complejidad: ¿paradigma o epistemología?

Kuhn y Morin más allá de la terminología reflexionar sobre las aportaciones pedagógicas

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.DS01

Resumen

Paradigm and epistemology are concepts recurrently cited by scholars and researchers who debate the path of complexity, dividing opinions on which conception best relates to and most adequately reflects the complex notion in its most essential characterization. In this article, we aim to reflect on this terminological issue, trying to distinguish the term that, for us, best defines the founding principles of complexity, revealing its purposes and characteristics. Starting with a discussion about the concept of paradigm and its implications, we explore the nuances of what is called paradigmatic evolution, to arrive at the concept of epistemology and delineate its contributions to the view of complexity from a Morinian perspective. Moreover, we reflect on a reform of thought and education that, meaning metamorphosis, can lead us to the expectation of a transparadigmatology. Throughout our discussion, we direct considerations to the contributions of this argumentation to the teaching-learning process and to teacher education. Briefly, we promote an exercise in understanding the knowledge process itself in the light of complex thinking, based on Edgar Morin, towards a meta-point of view, which is justified by the understanding of the incompleteness of the whole, as a contribution to the sciences of Education and Applied Linguistics, among others.

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Biografía del autor/a

Maximina M. Freire, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Letras (Português - Inglês), pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de São Caetano do Sul (1974); graduação em Pedagogia, pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Nove de Julho (1979); mestrado em Lingüística Aplicada ao Ensino de Línguas, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1992) e doutorado em Educação, pelo Ontario Institute For Studies In Education, University of Toronto (1997). 

Izabel Petraglia, Universidade Metodista de São Paulo - UMESP

Possui graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1985), graduação em Psicologia pela Universidade Paulista (1998), mestrado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1991), doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1998) e Pós-doutorado pelo Centro Edgar Morin (antigo CETSAH - Centro de Estudos Transdisciplinares Sociologia, Antropologia e História) da Escola de Altos Estudos em Ciências Sociais - EHESS, em Paris, França (2001). 

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Publicado

2023-08-15

Cómo citar

Freire, M. M., & Petraglia, I. (2023). Complejidad: ¿paradigma o epistemología? : Kuhn y Morin más allá de la terminología reflexionar sobre las aportaciones pedagógicas. Revista Diálogo Educacional, 23(78), 979–995. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.DS01