Evaluation of the quality of teaching mediation in a university environment

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.21.068.DS04

Resumen

In Reuven Feuerstein's Cognitive Structural Modifiability Theory, 12 dimensions characterize teacher mediation, four of them are universal: intentionality and reciprocity; transcendence; meaning; awareness of modifiability. To validate the instrument aimed at evaluating the quality of teaching mediation, a sample of 531 undergraduates from 12 undergraduate courses, whose average age was 22.5 years (standard deviation 3.6 years), with a gender predominance (n = 309 or 58.2%) and the majority came from baccalaureate (n = 359 or 67.6%). The results showed a factorial structure in which the 26 assertions of the instrument were grouped into the four universal factors, with very high indexes of validity (self-values between 1.33 and 9.14, explained variance between 5.13% and 35.15 %) and reliability (Cronbach's alphas between 0.71 and 0.91). The analysis of Variance (ANOVA) detected significant differences in the quality of teacher mediation of the courses in the areas of Human Sciences, Health Sciences and Technology in three of the universal factors (F = 12.96; p < 0.001 - Factor intentionality and reciprocity; F = 5.42, p < 0.001 - Factor transcendence, F = 13.40, p < 0.001 - Factor awareness of the modifiability). It is concluded that the instrument has a high degree of confidence and validity, and can be used to evaluate the quality of teacher mediation in a university environment.

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Biografía del autor/a

Wagner Bandeira Andriola, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutor em Filosofia e Ciências da Educação (Universidad Complutense de Madrid , 2002 - Bolsista CAPES). Atualmente é Professor Titular da Universidade Federal do Ceará (UFC) tendo apresentado a Tese "Funcionamento Diferencial do Item (DIF): indicador de justiça das avaliações em larga escala"; Pesquisador do CNPq (Nível 1C); Coordenador do Mestrado Profissional em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior (POLEDUC); Editor-Chefe da Coleção Temas em Avaliação Educacional do Programa de Mestrado e Doutorado em Educação Brasileira (UFC); consultor ad-hoc dos periódicos: a) Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas em Educação (CESGRANRIO), b) Avaliação: Avaliação da Educação Superior (UNISO), c) Estudos em Avaliação Educacional (FCC), d) Psicologia: Reflexão e Crítica (UFRGS), e) Revista de Avaliação Psicológica (IBAP), f) Psicologia: Teoria e Pesquisa (UnB), g) Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP), h) American Journal of Applied Psychology; consultor ad hoc do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), da Fundação Cearense de Apoio Científico e Tecnológico (FUNCAP). Foi Membro da Diretoria da Associação Nacional de Avaliação Educacional (ABAVE - Gestões 2006/2007 e 2008/2009), da Red Iberoamericana de Investigación sobre Cambio y Eficacia Escolar (RINACE) e do Grupo de Trabalho para Elaboración de Estándares y Evaluación del Programa de Promoción de la Reforma Educativa de América Latina y el Caribe (PREAL). Ex-bolsista de Desenvolvimento Científico e Regional (DCR/CNPq). Orientou 34 Mestres e 13 Doutores. Possui 114 artigos publicados em periódicos com referees, 35 capítulos de livros, cinco livros organizados e 1452 citações de trabalhos acadêmicos, conforme o Google Scholar (16/04/2020), tendo índice h = 19 e índice i10 = 45 (https://scholar.google.com.br/citations?user=LebBjTgAAAAJ&hl=pt-BR). Tem experiência nas áreas de Psicologia e de Educação, com ênfase em Avaliação de Sistemas, Avaliação de Instituições Educacionais, Avaliação de Políticas Públicas e Avaliação de Programas Educacionais.

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Publicado

2021-02-23

Cómo citar

Bandeira Andriola, W. (2021). Evaluation of the quality of teaching mediation in a university environment. Revista Diálogo Educacional, 21(68). https://doi.org/10.7213/1981-416X.21.068.DS04