Cinema in childhood curricula

possibilities and pedagogical connections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.085.DS19EN

Keywords:

Cinema and education, Children and childhoods, Curriculum as cultural practice

Abstract

Aiming reflection on formative possibilities of cinema in addressing thematic diversity related to children and childhoods in the curriculum, this text discusses a doctoral research project on cinema and education, which involved a course titled Cinema, Childhood, and Education, offered in a Pedagogy program at a federal public university in southern Brazil. Based on a cycle of film screenings focused on themes of childhoods, through short and feature films of different narrative genres - drama, fiction, suspense, humor, animation and documentary — the curated selection included wellknown international productions and lesser-known ones, alongside national, regional, and local works, allowing reflection on how certain themes are present in pedagogical and cinematographic discourses about childhoods. Such questions are relevant for considering alternative narratives in childhood curricula and for expanding the cultural references of both teachers and children regarding cinematic production. The considerations in this article reaffirm the relevance of cinema in the curricular component of childhoods, encompassing the multiple languages of art, the plurality and specificities of children's universes, and the contextual aspects in which many children live and interact.

Downloads

Download data is not yet available.

Translation

This article is a translation in English of the article:  Cinema nos currículos para as infâncias

Author Biographies

Monica Fantin, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professora Titular do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), onde atua no Departamento de Metodologia de Ensino e no Programa de Pós-Graduação em Educação. É doutora em Educação pela UFSC com Estágio no Exterior na Università Cattolica del Sacro Cuore, USCS, Milão. Realizou pós-doutorado em Estética no Departamento de Filosofia da USCS em 2016 e estágio pós-doutoral na Universitat de Lleida em 2022. Líder do Grupo de Pesquisa Núcleo Infância, Comunicação, Cultura e Arte (NICA, UFSC/CNPq), articula ensino, pesquisa e extensão a partir dos temas da infância, cinema e educação; mídia-educação, tecnologias e cultura digital; formação docente e dimensões estéticas na formação.

José Douglas Alves dos Santos, Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS) e pedagogo (UFS). Pesquisador do Núcleo Infância, Comunicação, Cultura e Arte (NICA/CNPq/UFSC), onde tem abordado, no âmbito da pesquisa acadêmica, a relação das infâncias em diferentes contextos, a experiência estética com filmes no processo formativo (escolar e não escolar), a leitura pedagógica de imagens, a cultura escolar e problematizado aspectos da formação docente.

Downloads

Published

2025-12-10

How to Cite

Fantin, M., & Santos, J. D. A. dos. (2025). Cinema in childhood curricula: possibilities and pedagogical connections. Revista Diálogo Educacional, 25(87), 2169–2182. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.085.DS19EN