In interactions it is possible to play... and in playing the game is built

analyses of the document Brinca Curitiba on the playing scenarios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.AO05EN

Keywords:

Interaction, Play, Game, Playing Scenarios

Abstract

He present study analyzes scenarios of the act of playing in children's school, published in the document BRINCA CURITIBA (Curitiba, 2016). This document is the report of a research project of the Department of Early Childhood Education of the Municipal Department of Education of Curitiba, which was organized as a teacher training notebook to understand the right to play as a central axis of pedagogical practices. The scenarios analyzed, in a documentary research, showed how the child-child and child-adult interactions, as well as the interactions with school spaces, constitute the act of playing and characterize the game through fantasy and challenges. Thus, with the understanding that playing is a form of interaction with the world and, together with toys, produces games, we conclude that the playing scenarios are places that promote interactions and interpretative reproduction of the context in which the child lives, through the production of scenes. And these scenes are characterized by games that can be understood as narratives of the child's body. Thus, the playing scenarios can constitute the pedagogical foundation of Early Childhood Education.

Keywords: Interaction. Play. Game. Playing Scenarios.

Downloads

Download data is not yet available.

Translation

This article is a translation in English of the article:  Nas interações é possível brincar... e no brincar se constrói a brincadeira

Author Biographies

Marynelma Camargo Garanhani, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP/2004) e Pós-doutora em Contextos Educativos da Criança pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALE/2015). Atualmente é professora/pesquisadoras do Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e coordenadora do Grupo de Pesquisa Educamovimento, vinculado ao Núcleo de Estudos em Infância e Educação Infantil (NEPIE) da UFPR, do qual é líder.

Lorena de Fatima Naldony, Rede Municipal de Ensino de Curitiba

Licenciada em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR/2000). Mestre (2010) e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR/2016). Atualmente é professora de Educação Física na Rede Municipal de Ensino de Curitiba e pesquisadora do Grupo de Pesquisa Educamovimento, vinculado ao Núcleo de Estudos em Infância e Educação Infantil (NEPIE) da UFPR.

Déborah Helenise Lemes de Paula, Rede Municipal de Ensino de Curitiba

Licenciada em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR/2005) e em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR/2009). Especialista em Educação Física Escolar pela UFPR (2008). Mestre (2015) e Doutora em Educação também pela UFPR (2023). Professora da Rede Municipal de Ensino de Curitiba e pesquisadora do Grupo de Pesquisa Educamovimento, vinculado ao Núcleo de Estudos em Infância e Educação Infantil (NEPIE) da UFPR.

Downloads

Published

2025-09-11

How to Cite

Garanhani, M. C., Naldony, L. de F., & de Paula, D. H. L. (2025). In interactions it is possible to play. and in playing the game is built: analyses of the document Brinca Curitiba on the playing scenarios. Revista Diálogo Educacional, 25(86), 1500–1515. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.AO05EN