Networks that connect

overcoming challenges in serving Higher Education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.AO06

Keywords:

Ensino Superior, Inclusão Educacional, Psicopedagogia

Abstract

This study examined the conjuncture of public higher education regarding the obstacles faced by students and the actions of psycho-pedagogical support to overcome them. The study of multiple cases was carried out and the Qualitative Epistemology based the analysis through the Constructive-Interpretative Method. The result indicated a positive evaluation of the psycho-pedagogical support actions offered to students of a Federal identified limits in its proposal and established determinants for the creation of an academic space that combines higher education and university permanence with quality. It is concluded that it is necessary to act on the cause of obstacles, through interconnected and inclusive practices, and by welcoming and co-responsibility in the service to students.

Downloads

Download data is not yet available.

Translations of this article

Author Biographies

Clarissa Faverzani Magnago, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestrado (2009) e Doutorado (2024) em Educação pela UFSM. Psicóloga da Unidade de Apoio Pedagógico (UAP) do Centro de Ciências da Saúde da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área da Educação e da Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: saúde, educação, inclusão, interdisciplinaridade, Ensino Superior.

Sílvia Maria de Oliveira Pavão, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Graduação em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria, mestrado em Inovação e Sistema Educativo - Universidad Autonoma de Barcelona, doutorado em Educação - Universidad Autonoma de Barcelona e pós-doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018). Professora da Universidade Federal de Santa Maria no Departamento de Fundamentos a Educação e nos Programas de Pós graduação em Educação. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: saúde, educação, educação especial, interdisciplinaridade, aprendizagem e ensino.

Published

2025-09-11

How to Cite

Magnago, C. F., & Pavão, S. M. de O. (2025). Networks that connect: overcoming challenges in serving Higher Education students. Revista Diálogo Educacional, 25(86), 1516–1533. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.AO06