Can I choose my future? The reform of high education and the life project curricular component

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.DS02

Abstract

Law No. 13,415, published in February 2017 (Brasil, 2017), promoted radical changes to the proposal for the National Education Guidelines and Bases Law (LDB/1996) and gave a new organization to Brazilian High School. The reform proposal was based on the justification that the way in which Secondary Education was organized was of low quality and did not dialogue with youth, the productive sector, nor the demands of the 21st century and this caused high dropout rates and of disapproval. The central proposals of the new legislation revolve around expanding study hours, reducing the number of subjects, organizing a more flexible curriculum and separating training into a part common to all students and a diverse part, in order to cover the Training Itineraries. Therefore, the objective of this article is to discuss the curricular component of “Life Project”, considered one of the guiding principles of the National Common Curricular Base (BNCC) and as a strategy to equip students to reflect on their future goals and purposes in conjunction with the social representations of high school students. This is a qualitative bibliographic, documentary and field research study integrated with the Life Project Network studies, with the proposal that schools reflect on and discuss “Life Trajectory” with their students.

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Author Biographies

José Luis de Oliveira, UFPR/UNINTER

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná na linha de Pesquisa: História e Políticas da Educação. Graduado em Serviço Social, Pós Graduado em Formação Pedagógica do Professor, mestrado em Educação, e Pós-Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná na linha de Pesquisa: História e Políticas da Educação. Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Trabalho, Formação e Sociabilidade GETFS na Linha: Formação profissional, Trabalho e Identidade profissional vinculado a Escola Superior de Saúde Única - ESSU, do Centro Universitário Internacional UNINTER. Atua como professor do curso de Serviço Social do Centro Universitário Internacional UNINTER e do curso de Serviço Social da Universidade Federal do Paraná. Temas de interesse/pesquisas na área de Educação e Serviço Social: ensino médio; Educação em/para os direitos humanos; trabalho docente; currículo; Política social de educação; categoria trabalho

Clariza Prado de Sousa, PUC-SP / FCC

Doutora em Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1992), pós-doutorado pela Ecole des hautes études en sciences sociales (1996) e pela Maison des Sciences de L´Homme (2015). Realizou curso de Curso de aperfeiçoamento em avaliação educacional pela Faculty of Education da Havard University. Foi Coordenadora da Área de Educação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) de 2007 a outubro de 2014. Membro da Coordenação do Comitê Científico Scielo/Educ@. Foi propositora e Coordenadora da Cátedra UNESCO de Profissionalidade Docente, de 2006 a 2013. Exerce as funções de consultora do CIERS-ed da Fundação Carlos Chagas. É professor titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Educação e do Programa de Mestrado Profissional Formação de Formadores. Coordenadora do GT de Representações Sociais da ANPEPP- Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia. É líder do Grupo de Pesquisa Núcleo de Pesquisa Internacional em Representações sociais (NEARS) da PUCSP. Coordenação do Centro Internacional Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas; Direitos Humanos / UNESA/RJ. Participante da Red de Investigadores Latinoamérica en Movimiento. Membro da coordenação da Reaseau International Représentations sociales: la psychologie sociale en contexte Reaseau Representation Sociale. Pesquisadora Produtividade Científica PQ/1C. Coordenadora do Projeto CNPq - 420761/2022-5.  Educação e Projeto de Vida.

Romilda Teodora Ens, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestrado e Doutorado da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), na linha História e Políticas da Educação. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pós Doutora pela Universidade do Porto/Portugal. Pesquisadora associada da Fundação Carlos Chagas. Lidera o grupo de pesquisa Políticas, Formação de Professores, Trabalho Docente e Representações Sociais (POFORS) na PUCPR, que integra a Cádetra da UNESCO sobre Profissionalização Docente, coordenada pelo CIERS-ed/FCC. Pesquisadora Associada da Fundação Carlos Chagas, Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais, Subjetividade – Educação (CIERS-ed) Pesquisadora Produtividade pela Fundação Araucária – Paraná.

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Published

2025-03-18

How to Cite

Oliveira, J. L. de, Sousa, C. P. de, & Ens, R. T. (2025). Can I choose my future? The reform of high education and the life project curricular component . Revista Diálogo Educacional, 25(84), 26–39. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.DS02