The English language teacher’s identities in full-time high: between the foreign language and the life projectschools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.DS13

Abstract

This paper analyzes the English language teachers’ identities in Full-Time High School in the state of Sergipe, highlighting the impacts of the Projeto de Vida (Life Project) discipline when it becomes part of the teaching workload. The investigated problem is the tension caused by the overload of the teacher, who needs to teach a foreign language while also guiding students in building their life projects, even though this subject was not part of their pre-service education. The research was conducted using a qualitative methodology, with document analysis (Sergipe, 2016) and interviews with English teachers to understand how these demands shape teacher subjectivities within a neoliberal rationality context (Laval, 2020). The main results indicate that Projeto de Vida reinforces neoliberal practices of control and subjectivation, but it can also be reinterpreted as a space for pedagogical resistance (Gallo, 2008). It is concluded that teachers face a dilemma between their traditional role and new emotional and formative demands, with opportunities for critical pedagogical practices.

Downloads

Author Biographies

Gildete Cecilia Neri Santos Teles, Secretaria de Estado da Educação e da Cultura de Sergipe

Doutora em Letras pela Universidade Federal de Sergipe (UFS) em 2023 com mobilidade acadêmica entre UFS-UFMG, mestra em Letras pela UFS (2015) com bolsa CAPES.

Thadeu Vinícius Souza Teles, Universidade Federal de Sergipe

Professor Adjunto II do Departamento de Secretariado Executivo da Universidade Federal de Sergipe.

References

BHABHA, H. On writing rights. In: GIBNEY, M. Globalizing rights: The Oxford Amnesty Lectures. Oxford: OUP, p. 162-183, 2003.

BRANDT, D.; CLINTON, K. Limits of the local: expanding perspectives on literacy as a social practice. Journal of Literacy Research, v. 34, n. 3, p. 337-356, 2002.

CASTRO, E. Vocabulário de Foucault: Um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. Trad. Ingrid Müller Xavier, revisão técnica Alfredo Veiga-Neto e Walter Omar Kohan. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

DAL’IGNA, M. C. Grupo focal na pesquisa em educação: passo a passo teórico metodológico. In: MEYER, D. E.; PARAÍSO, M. A. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2. ed. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2014.

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2016.

DELEUZE, G. Conversações. Tradução de Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica. Tradução Pedro Elói Duarte. Lisboa: Edições 70, 2010.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves, 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

FREITAS, L. C. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

GALLO, S. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GUATTARI, F. Coasmose: um novo paradigma estético. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Traduzido por Tomaz Tadeu da Silva; Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: Lamparina, 2014.

HARVEY, D. O enigma do capital e as crises do capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2011.

HOLANDA, A. F. Questões sobre pesquisa qualitativa e pesquisa fenomenológica. Análise psicológica, 3 (XXIV), p. 363-372, 2006.

KAPCZYNSKI, A. L.; BÖTTKER, S. B. A profissionalização como tática para domar o professorado: percepções do estudo da obra de Masschelein e Simons no projeto Vivências Docentes. In: FÁVERO, A. A.; TONIETO, C.; CONSALTÉR, E. (Org.) Leitura sobre Educação e Neoliberalismo, Curitiba: CRV, p. 339-355, 2020.

LAVAL, C. Foucault, Bourdieu e a questão neoliberal. Tradução de Márcia Pereira Cunha, Nilton Ken Ota. São Paulo: Elefante, 2020.

LAZZARATO, M. Signs and machines: capitalism and the production of subjectivity. Tradução de Joshua David Jordan. Los Angeles: Semiotext(e), 2014.

MEYER, D. E.; SOARES, R. Modos de ver e movimentar-se pelos “caminhos” da pesquisa pós-estruturalista em educação: o que podemos aprender com – e a partir de – um filme. In: COSTA, M. V.; BUJES, M. I. (Orgs.) Caminhos investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras. Rio de Janeiro: DP&A, p. 23-44, 2005.

MORAIS, J. K. C.; MONTEIRO, L. F.; HENRIQUE, A. L. S. A Escola da Escolha no Rio Grande do Norte: apontamentos acerca do papel do professor. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 21, n. 3, p. 330-336, 2020.

SAFATLE, V.; DUNKER, C.; SILVA JUNIOR, N. Introdução. In: SAFATLE, V.; DUNKER, C.; SILVA JUNIOR, N. da. (orgs.) Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. 1. ed.; 2. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

SALDAÑA, J. The Coding Manual for Qualitative Researchers. 3 ed. London: SAGE Publications Ltd., 339 p., 2016.

SERGIPE. Documento Base do Plano Estadual de Educação, 2015. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/images/pdf/Noticias/DOCUMENTO_BASE_DO_PLANO_ESTADUA L_DE_EDUCACAO_DE_SERGIPE.pdf. Acesso em: 12 mar. 2022.

SERGIPE. Escola Educa Mais – Plano Político-Pedagógico, 2016.

SOUZA, P. Modos neoliberais de governar no discurso do Novo Ensino Médio. In: RESENDE, H. (org.) Michel Foucault: a arte neoliberal de governar e a educação. – São Paulo: Intermeios; Brasília: Capes/ Cnpq, p. 171-183, 2018.

Teles, G. C. N. S. As identidades do professor de inglês no ensino médio integral em escolas públicas do Estado de Sergipe em tempos neoliberais. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão, 253f, 2023.

TELES, G. C. N. S.; TELES, T. V. S. A relação entre o público e o privado na educação básica pública como modalidade neoliberal de privatização: o caso do ensino médio integral de Sergipe. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 17, n. 36, p. e19942, 2024. DOI: 10.20952/revtee.v17i36.19942. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19942. Acesso em: 21 out. 2024.

TELLES, J. A. “É pesquisa, é? Ah, não quero não, bem!” sobre pesquisa acadêmica e sua relação com a prática do professor de línguas. Linguagem & Ensino, v. 5, n. 2, p. 91-116, 2002.

ZACCHI, V. J. O terreno movediço da educação linguística crítica. In: PESSOA, R. R.; SILVESTRE, V. P. V.; MONTE MÓR, W. Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras(es) universitárias(os) de inglês. 1. ed. São Paulo: Pá de Palavra, p. 241-251, 2018.

Published

2025-03-18

How to Cite

Neri Santos Teles, G. C., & Souza Teles, T. V. (2025). The English language teacher’s identities in full-time high: between the foreign language and the life projectschools. Revista Diálogo Educacional, 25(84), 227–240. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.DS13