TecnoContos: sound fictions, technologies and education

ficções sonoras, tecnologias e educação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.083.DS13

Abstract

This article presents a cyber-research-training experience carried put at a public university in Rio de Janeiro, in which more than 200 students crated sound fictions, in podcast format, on topics in the area of Educational Technology- While some theorists affirm thar we no longer narrate and live the crisis of narration (Han, 2023) caused by the uses of digital technologies, this research takes a position in the opposite direction. With the theorical-methodological foundations of cyber-research-training (Santos, 2019), narrative research (Ferraroti, 2014) and research with everyday life (Alves, 2019; Certeau, 2012), the research prioritized direct intervention in the classroom with the development of narrative projects and creative uses of digital technologies in connection. The research findings demonstrate: 1) The work with digital sounds provided access to the everyday life inhabited by the students, evidencing soundscapes as a powerful narrative resource; 2) The uses of fictional invention allow the present to be problematized and pluralized; 3) Narrative projects function as authorial devices, encouraging digital literacy; e 4) The creation of a digital story is crossed by the Self-Hyperwriting (Autor, 2018) and, on some occasions, reveals the search for a collective narrative. As a result of the project, a playlist was created with more than 40 Tecnocontos, sound fictions lasting three to five minutes, which recover a fundamental practice of the act of educating: sharing stories and learning from them.

Downloads

Author Biography

Tania Lucía Maddalena, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Pesquisadora argentina. Professora Adjunta no Departamento de Estudos Aplicados ao Ensino (DEAE) da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Também atua como docente no Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da UERJ. Líder do EduStoryLab - Laboratório de Pesquisa em Histórias, Tecnologias e Educação na Cibercultura. Editora da Revista Docência e Cibercultura/UERJ (2017- atual). Doutora em Educação pelo ProPEd/UERJ - Linha Cotidianos, Redes Educativas  Processos Culturais. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Especialista em Educação e Novas Tecnologias pela Faculdade Latino-americana de Ciências Sociais (FLACSO/Argentina) e Bacharel em Ciências da Educação pela Universidad Nacional de La Plata (UNLP/Argentina). Tem experiência na área de Tecnologias e Educação, Formação de professores, Cibercultura, Educação Online, EaD, Didática e o Ensino do Espanhol como Língua Estrangeira (ELE). Nos últimos anos vem desenvolvendo pesquisas relacionadas aos usos das Narrativas Digitais, Digital Storytelling, Narrativas Transmídia, Literatura expandida, Ficção e Hipermídia em diversos contextos e práticas de ensino-aprendizagem, com foco na formação de professores.

References

ALVES, N. Decifrando o pergaminho – os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, I. B. de; ALVES, N. (Orgs.) Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. 3. ed.Petrópolis, RJ: DP&A, 2008. p. 15-38.

AMADEU, S. A hipótese do colonialismo de dados e o neoliberalismo. In: Colonialismo de dados: como opera a trincheira algorítmica na guerra neoliberal. Orgs: Amadeu, S.; Souza, J. e Cassino, J. São Paulo: Autonomia Literária, 2021.

ARISTÓTELES. Poética. Prefacio de Maria Helena da Rocha Pereira. Tradução e notas de Ana Maria Valente. Lisboa: Calouste Gulbenkian, 2004.

BARBIER, R. A pesquisa-ação. Tradução de Lucie Didio. Brasília: Plano, 2002.

BARICCO, A. La vía de la narración. Barcelona: Anagrama, 2023.

BENJAMIN, W. O Narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In:

Walter Benjamin: Magia e Técnica, Arte e Política. Obras escolhidas. São Paulo:

Brasiliense, 1994. p.197-221.

BRUNER, J. Fabricando histórias: direito, literatura, vida. São Paulo: Letra e Voz,

2014.

CARRIÓN, J. Lo viral. Barcelona: Galáxia Gutemberg, 2020.

CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. 20a ed. Trad. Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis: Vozes, 2012.

CONNELLY, F. M.; CLANDININ, D. J. Relatos de experiencia e investigación narrativa. In: LARROSA, J. Déjame que te cuente. Barcelona: Editorial Laertes, 1995.

CONTRERAS, J. Presentación del Monográfico: El currículum como un proceso de creación: Indagaciones narrativas. Aula Abierta, 50(3), 663-664, 2021.

FERRAROTTI, F. História e histórias de vida: o método biográfico nas Ciências Sociais. Natal: EDUFRN, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HAN, B. Y. A crise da narração. Tradução de Daniel Guilhermino. Petrópolis, RJ: Vozes, 2023.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: https://bit.ly/1ryFC8Q. Acesso em: 10 mar. 2024.

LEMOS, A. A tecnologia é um vírus: pandemia e cultura digital. Porto Alegre: Sulina, 2021.

MACEDO, R. S. Etnopesquisa crítica/etnopesquisa-formação. Brasília: Liber Livro, 2006.

MADDALENA, T. L. Digital Storytelling: uma experiência de pesquisa-formação na cibercultura. Tese (Doutorado em Educação), Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

MADDALENA, T. L.; NOLASCO-SILVA, L. . PANDEMIA ILUSTRADA: criações curriculares a partir da contação de histórias digitais. Revista Espaço do Currículo, [S. l.], v. 15, n. 3, p. 1–16, 2022.

MAGGIO, M. Híbrida: enseñar en la universidad que no vimos venir. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Tilde Editora, 2022.

NOLASCO-SILVA, L.; LO BIANCO, V. Os isolados e os aglomerados da cibercultura: ensino remoto emergencial, educação a distância e educação online. Salvador: Devires, 2022.

NÓVOA, A.; ALVIM, I. Os professores depois da pandemia. Educação & Sociedade,

Campinas, v. 42, 2021.

SAAVEDRA, C. O mundo desdobrável: ensaios para depois do fim. Belo Horizonte: Relicário, 2021.

SANTAELLA, L. Humanos hiper-híbridos: linguagens e cultura na segunda era da internet. São Paulo: Paulus, 2021.

SANTAELLA, L. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal: aplicações na hipermídia. São Paulo: Iluminuras, 2001.

SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.

SCHAFER, M. The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World.

SCOLARI, C. Narrativas transmedia: cuando los medios cuentan. Barcelona: Deusto, 2013.

SCOLARI, C. Las leyes de la interfaz. Barcelona: Gedisa Editorial, 2018.

SKLIAR, C. Desobedecer a linguagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

Published

2024-12-09

How to Cite

Maddalena, T. L. (2024). TecnoContos: sound fictions, technologies and education: ficções sonoras, tecnologias e educação. Revista Diálogo Educacional, 24(83). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.083.DS13