TecnoContos: sound fictions, technologies and education

ficções sonoras, tecnologias e educação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.083.DS13

Abstract

This article presents a cyber-research-training experience carried put at a public university in Rio de Janeiro, in which more than 200 students crated sound fictions, in podcast format, on topics in the area of Educational Technology- While some theorists affirm thar we no longer narrate and live the crisis of narration (Han, 2023) caused by the uses of digital technologies, this research takes a position in the opposite direction. With the theorical-methodological foundations of cyber-research-training (Santos, 2019), narrative research (Ferraroti, 2014) and research with everyday life (Alves, 2019; Certeau, 2012), the research prioritized direct intervention in the classroom with the development of narrative projects and creative uses of digital technologies in connection. The research findings demonstrate: 1) The work with digital sounds provided access to the everyday life inhabited by the students, evidencing soundscapes as a powerful narrative resource; 2) The uses of fictional invention allow the present to be problematized and pluralized; 3) Narrative projects function as authorial devices, encouraging digital literacy; e 4) The creation of a digital story is crossed by the Self-Hyperwriting (Autor, 2018) and, on some occasions, reveals the search for a collective narrative. As a result of the project, a playlist was created with more than 40 Tecnocontos, sound fictions lasting three to five minutes, which recover a fundamental practice of the act of educating: sharing stories and learning from them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tania Lucía Maddalena, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Pesquisadora argentina. Professora Adjunta no Departamento de Estudos Aplicados ao Ensino (DEAE) da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Também atua como docente no Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd) da UERJ. Líder do EduStoryLab - Laboratório de Pesquisa em Histórias, Tecnologias e Educação na Cibercultura. Editora da Revista Docência e Cibercultura/UERJ (2017- atual). Doutora em Educação pelo ProPEd/UERJ - Linha Cotidianos, Redes Educativas  Processos Culturais. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Especialista em Educação e Novas Tecnologias pela Faculdade Latino-americana de Ciências Sociais (FLACSO/Argentina) e Bacharel em Ciências da Educação pela Universidad Nacional de La Plata (UNLP/Argentina). Tem experiência na área de Tecnologias e Educação, Formação de professores, Cibercultura, Educação Online, EaD, Didática e o Ensino do Espanhol como Língua Estrangeira (ELE). Nos últimos anos vem desenvolvendo pesquisas relacionadas aos usos das Narrativas Digitais, Digital Storytelling, Narrativas Transmídia, Literatura expandida, Ficção e Hipermídia em diversos contextos e práticas de ensino-aprendizagem, com foco na formação de professores.

Published

2024-12-09

How to Cite

Maddalena, T. L. (2024). TecnoContos: sound fictions, technologies and education: ficções sonoras, tecnologias e educação. Revista Diálogo Educacional, 24(83). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.083.DS13