Problematizations around scientific production in graduate education:

from the commodification of knowledge to academic productivism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.082.DS01

Abstract

Abstract

The article problematizes the growing predominance of knowledge production in the educational field, especially when reflecting on the continuous process of commodification of knowledge, which affects graduate programs in academic productivism. The article is developed through two premises, which complement each other to deepen the approach. The first of these concerns the search for themes that can attract the attention of readers - which does not always reflect the importance of writing as a result of doing science and, because they are momen-tâneos commonplaces, without a real contribution to scientific advancement in the area. The second premise intends, positively, the real need for a critical evaluation to observe the relevance and impact of the research developed, which re-consult in articles resulting from them, in order to promote a comprehensive approach of the most selective themes for the development of scientific knowledge in a way that comes from the social practices of the authors. Given the second premise, it can be considered that this can contribute significantly to the publishing of scientific journals, providing the opportunity to face then considering what makes sense in the context of specific scientific and social communities, but enriching the academic dialogue with concrete experiences.

 

Keywords: scientific production, commodification of knowledge, academic productivism.

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Author Biographies

Josélia Schwanka Salomé, Universidade Tuiuti do Paraná - UTP

Doutora em Artes pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP - orientador professor Dr. João-Francisco Duarte Júnior, onde apresentou a tese A Desumanização dos Sentidos: um estudo sobre a arte na educação escolar brasileira nas últimas décadas do século XX. (2011); Mestra em Educação pela Universidade Tuiuti do Paraná UTP, onde apresentou a dissertação: O Ensino da Arte na Perspectiva Histórico-Crítica de Educação: a humanização dos sentidos. (2004); Mestra em Engenharia da Produção - Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina UFSC, onde apresentou a dissertação: O Ensino Superior Noturno frente a Era do Conhecimento. (2000); Especialista em Arte e Educação pela Universidade Tuiuti do Paraná - UTP (1993); Graduada em Educação Artística - licenciatura, pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (1993), Graduada em Dança - Bacharelado e Licenciatura, pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUC/PR (1988). É professora Adjunto na Universidade Tuiuti do Paraná (UTP) desde abril de 1994 onde atuou nas coordenações dos cursos de graduação em Artes Visuais (janeiro 2005 - 2013) e Tecnologia em Fotografia (janeiro 2009 -2013). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Linha de pesquisa: Políticas Públicas e Gestão da Educação (desde 2011), onde coordenou a Linha de Pesquisa: Políticas Públicas e Gestão da Educação (2011-2015). É Líder do Grupo de Pesquisa (CNPq): Educação e Formação Humana: estudos a partir dos escritos sobre arte, de Adolfo Sánchez Vásquez. Desenvolve projeto de extensão intitulado: Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Pedagogia Histórico-Crítica (desde 2018). Editora das revistas científicas: Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDUTP) e Revista Tuiuti: Ciência e Cultura (UTP). Coordenadora de Pesquisa, Iniciação Científica e Editoração Científica da Universidade Tuiuti do Paraná (desde setembro de 2014). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação ANPED, onde atua no GT24-Educação e Arte. Tem experiência nas áreas de Educação e Artes, desenvolvendo pesquisas sobre Educação Estética, Arte-Educação e Políticas Educacionais. 

Eduardo Fofonca, Universidade Tuiuti do Paraná - UTP

É doutor em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM/SP). Realizou estágio pós-doutoral em Didática pelo Departamento de Educação de Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho de São Paulo, (UNESP-Assis) e em Educação, Comunicação e Tecnologias pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Atualmente é professor adjunto no Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestrado e Doutorado, (PPGEd) na Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Desde 2018, é docente do Programa de Mestrado em Educação: Teoria e Prática de Ensino da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Atuou como editor-chefe e coordenador na Editora IFPR. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Conexões: Educação, Cultura Digital e Inovação (UTP/CNPq) e associado à ANPEd. 

Published

2024-09-12

How to Cite

Salomé, J. S., & Fofonca, E. (2024). Problematizations around scientific production in graduate education:: from the commodification of knowledge to academic productivism. Revista Diálogo Educacional, 24(82). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.082.DS01