AN Critique of humanism os an ideology in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.083.AO09

Abstract

The aim of this research, a synthesis of broader work in the field of Marxist educational theory, is to evaluate the theoretical forms of humanism in Karl Marx's work, based on the analysis made of it by the French philosopher Louis Althusser (1918-1990), and how humanism ends up being the foundation of Brazilian critical pedagogies, especially the so-called Historical-Critical Pedagogy HCP. Marx's youthful works are analyzed, in which humanism appears, according to the influences of Feuerbach and Hegel, with the presence of concepts such as Man, alienation and human emancipation. And secondly, how HCP is based on these works of Marx's youth. This is theoretical research, which aims to broaden the debates within critical pedagogies so that they overcome humanist ideology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandro de Melo, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999), Mestrado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2010). Realizou Estágio de Pós-Doutorado na Facultad de Ciencias de la Educación da Universidad de Málaga (2015), financiado pelo CNPQ. É professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa, onde trabalha como professor associado no Departamento de Educação. 

Ana Claudia Marochi, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2012) e graduação em Ciências Biológicas - Licenciatura pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2005), Bacharel em Direito e Especialização em Administração, Supervisão e Orientação escolar pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2004). Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO/PR. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.

Published

2024-12-09

How to Cite

de Melo, A., & Marochi, A. C. (2024). AN Critique of humanism os an ideology in education. Revista Diálogo Educacional, 24(83). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.083.AO09