“They don’t understand that here reality is different”

the (re)existence movements of the community primary school within the dump

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.081.DS13

Abstract

The paper presents memories of struggles of women, mothers who are waste pickers, for the education guarantee and access for their children, something already established in the Federal Constitution of 1988 (Brasil, 1988). We aim to analyze, based on Elias’s (2018) Configurational Theory, the interdependence networks between the waste pickers, the Public Power and the Private Initiative in the (re)existence movement of the Community Primary School, located within a territory still characterized by the traces of inequality, i.e. the dump. Methodologically, it indicates that the construction of information is grounded, in its foundations, in a qualitative approach (Angrosino, 2009), with the issue unfolding from ethnography (Geertz, 1989). Through the analysis of the workers’ memories, we conclude that the Community Primary School and all its specificities, beyond being a space established for the care of children in vulnerable situations, is characterized by the workers as a space produced from the interdependence networks that surround them in the struggle to guarantee fundamental rights for their children: Protection, Education and Citizenship.

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Author Biographies

Vanessa Silva Bernardes, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)

Graduada em Pedagogia (FACOS-UNICNEC, 1999). Especialista em Psicopedagogia- Clínica e Institucional (FUCAP, 2011). Especialista em Educação para diversidade (UFRGS, 2012). Especialista em Gestão da Educação (UFRGS, 2020). Mestra em Educação (UERGS, 2023). Membro do Grupo de Estudos em Práticas Cotidianas Educativas (GEPRACO/ CNPq). Professora no Sistema Municipal de Ensino de Capão da Canoa (2010), na área da Educação Básica (Educação Infantil e Ensino Fundamental - Anos Iniciais). Tem interesse na área dos Estudos das Infâncias e Educação Infantil.

Fabiana Mayboroda Gazzotti, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da ESEFID da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestra em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS, 2017), na linha de pesquisa: História, Políticas Públicas e Educação. Possui graduação em Pedagogia - Habilitação em Supervisão e Administração Escolar, com ênfase em Psicopedagogia, pela Universidade Feevale (2005). Especialista em Educação Integral e Integrada na Escola Contemporânea pela FACED/ Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2013). Pertence a Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação/ANPED. Participa do Grupo de Estudos Socioculturais em Educação Física (GESEF/UFRGS), do Grupo de pesquisa EBRAMIC/UNISINOS - Educação no Brasil: memória, instituições e cultura escolar e é vice líder do GEPRACO/UERGS - Grupo de Estudos em Práticas Cotidianas Educativas. Atuou na área da Educação como: Assessora Pedagógica da Secretaria de Educação, Professora da Sala de Recursos Multifuncional e Coordenadora Pedagógica da Educação Infantil, dos Anos Iniciais e dos Anos Finais pela Prefeitura Municipal de Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul. Atualmente pesquisa sobre Formação de Professores, Educação Infantil e Supervisão Escolar, utilizando ferramentas da Antropologia. É Coordenadora da Pós-Graduação do Centro Universitário Cenecista de Osório - UNICNEC, além de atuar como professora adjunta nos cursos de Graduação, Pós-Graduação e Extensão do Centro Universitário.

Leandro Forell, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Feevale (2002), mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009) e doutorado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014). Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul. Líder do GEPRACO: Grupo de Estudos em Praticas Educativas Cotidianas. Docente do PPGED (Mestrado e Doutorado) da Uergs.

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Published

2024-06-06

How to Cite

Bernardes, V. S., Gazzotti, F. M., & Forell, L. (2024). “They don’t understand that here reality is different”: the (re)existence movements of the community primary school within the dump . Revista Diálogo Educacional, 24(81). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.081.DS13