Hope and barbarism:

A narrative of childhoods through dreams

Authors

  • Tatiani Müller Kohls Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)
  • Denise Marcos Bussoletti Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.081.DS14

Abstract

This research stems from the inquiry into what stories childhoods can tell through dreams, exploring children's dream representations and the various ways in which children perceive the world. Embracing the perspectives of childhood sociology and poetics as the grammar of childhood cultures, the study emphasizes that childhoods and their dreams are spaces of resistance, offering a critique of the cultural and social malaise we experience in modernity. In this sense, the research proposes an articulation on hope and barbarism and the role of childhood in modernity. This role becomes apparent through the face of inequality and exclusion, as revealed in the narratives of the participating children, where daydreams serve as the narrative thread for telling this story. The research adopts an ethnographic approach and artistic experimentation through the creation of dreamcatchers, valuing dialogue, narratives, and stories with the aim of constructing knowledge and pedagogies that are constituted and linked in various social spaces. It emphasizes the value of knowledge produced from cultural manifestations, local knowledge, and individuals considered "marginalized" within society. Viewing childhoods and dreams as moments of reflectivity, the representations emerge as testimonies of a culture, awakening and highlighting the cultural malaise in which we live.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiani Müller Kohls, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (PPGE/UFPel). Mestre em Antropologia pelo Programa de Pós-Graduação em Antropologia pela Universidade Federal de Pelotas (PPGAnt/UFPel). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (PPGE/UFPel). Graduada em Ciências Sociais com habilitação em licenciatura pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Atua no Grupo Interdisciplinar de Pesquisa: Narrativas, Arte, Linguagem e Subjetividade (GIPNALS).

Denise Marcos Bussoletti, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

Doutora em Psicologia.

References

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

AMORIM, M. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas Ciências Humanas. São Paulo: Musa Editora, 2004.

ARROYO, M. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. Petrópolis: Vozes, 2012.

BACHELARD, G. A poética do devaneio. 3 ª ed. São Paulo: Editora WMF, 1988.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas; v. 1. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2018.

BLOCH, E. O princípio esperança. V. 1. Rio de Janeiro: EdUERJ: Contraponto, 2005.

BUSSOLETTI, D. M. Infâncias Monotônicas - Uma rapsódia da Esperança: Estudo psicossocial cultural crítico sobre as representações do outro na escrita de pesquisa. Porto Alegre, 2007. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2007.

BUSSOLETTI, D. M. Margaridas sem Terra: identidade em representação. Pelotas: Editora e Gráfica Universitária da UFPel, 2010.

BUSSOLETTI, D. M.; GUARESCHI, P. A. Infâncias Monotônicas: representações da alteridade na escrita de pesquisa. In: Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 6, n. 2, p. 303 – 313, 2011.

CARDOSO DE OLIVEIRA, R. Sobre o pensamento antropológico. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 3º ed., 2003.

CIAMPA, A. C. A estória do Severino e a história da Severina: um ensaio em Psicologia Social. São Paulo: Brasiliense, 1987.

CLIFFORD, J. A experiência etnográfica: antropologia e literatura no século XX. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Notas de Ana Maria Araújo Freire. São Paulo: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. Ana Maria Araújo Freire - organizadora. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

FREITAS, A. L. S. Prefácio – Pedagogia dos sonhos possíveis: a arte de tornar possível i impossível. In: FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. Ana Maria Araújo Freire - organizadora. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

HAERTER, L. Narrativas quilombolas: outras histórias e pedagogias. 2017. 204p. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2017.

JOBIM E SOUZA, S. Infância e linguagem: Bakhtin, Vygotsky e Benjamin. Campinas, SP: Papirus, 2009.

JOBIM E SOUZA, S. Subjetividade em questão: a infância como crítica da cultura. São Paulo: 7 Letras, 2000.

JODELET, D. Loucura e representações Sociais. Petrópolis: Vozes 2005.

LÖWY, M. A jaula de aço: Max Weber e o marxismo weberiano. São Paulo: Boitempo, 2014.

LÖWY, M. Prefácio - Walter Benjamin, crítico da civilização. In: BENJAMIN, W. O capitalismo como religião. São Paulo: Boitempo, 2013.

LÖWY, M. Revolta e melancolia: o romantismo na contracorrente da modernidade. São Paulo: Boitempo, 2015.

MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista. São Paulo: Boitempo, 2014.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

PEREIRA, R. M. R.; JOBIM E SOUZA, S. Infância, conhecimento e contemporaneidade. In: KRAMER, S.; LEITE, M. I. (orgs.). Infância e produção cultural. Campinas, SP: Papirus, 1998.

RIBEIRO, Angelita Soares. Imagens embriagadas – A cruzada das crianças – Barbárie e reencantamento do mundo. 2018. 143 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, 2018.

SARMENTO, M.. As Culturas da Infância nas Encruzilhadas da Segunda Modernidade. In: Sarmento, M.; CERISARA, A. Crianças e Miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Edições ASA, 2004.

SARMENTO, M. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. In: Educação e Sociedade, Campinas, vol. 26, n. 91, p. 361-378, 2005.

SPINK, M. J. O conhecimento no cotidiano. São Paulo: Brasiliense, 2004.

UNICEF. Situação Mundial da Infância 2016: Oportunidades justas para cada criança. 2016. Disponível em: <https://www.unicef.org/brazil/pt/SOWC2016_ResumoExecutivo.pdf>; Acesso em: 20 jul. 2018.

Published

2024-06-06

How to Cite

Kohls, T. M., & Bussoletti, D. M. (2024). Hope and barbarism: : A narrative of childhoods through dreams. Revista Diálogo Educacional, 24(81). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.081.DS14