The Base Nacional Comum Curricular and the Training of Music Teachers in Brazil: Conceptions and Influences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.AO02

Abstract

This article addresses the influences of educational conceptions present in Brazilian legislation on music education through an analysis of the Base Nacional Comum Curricular (BNCC). The BNCC is responsible for the content and approaches in Basic Education, therefore, this article discusses its influences and conceptions regarding music education and their implications for the training of music teachers. The research question that emerges is to reveal which implicit influences in the educational conceptions within the BNCC may affect the training of music teachers for school context. Based on this issue, the article aims to present the main sources of influence and conceptions found in the BNCC that impact the training of music teachers for the school context, considering not only the explicit provisions in the normative that specifically address music. Other technical aspects presented by the normative for the general training of teachers are also considered, taking into account complementary legislation. The methodology that underpins the article is based on Ricoeur's (1990) critical hermeneutics.

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Author Biographies

Tadeu Malaquias, PUCPR

Doutor em Educação pela PUCPR (bolsista CAPES) e graduado no curso de Licenciatura em Música da Escola de Música e Belas Artes do Paraná (UNESPAR).

Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira , Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Possui graduação em Direito pela Universidade Federal do Paraná, licenciatura em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, mestrado em Gestão de Instituições de Educação Superior pela Universidade Tuiuti do Paraná e doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Atualmente é professora do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado - da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (retirado de Lattes). 

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Published

2025-03-18

How to Cite

Malaquias, T., & Dudeque Pianovski Vieira , A. M. (2025). The Base Nacional Comum Curricular and the Training of Music Teachers in Brazil: Conceptions and Influences. Revista Diálogo Educacional, 25(84), 272–290. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.AO02