RELATIONSHIPS, METHODS, WORDS: (SELF) BIOGRAPHICAL NARRATIVE RESEARCH BY MARIA HELENA ABRAHÃO

a pesquisa narrativa (auto)biográfica por Maria Helena Abrahão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.DS11

Abstract

The study presented here aims to discuss the contributions of Maria Helena Menna Barreto Abrahão, teacher and researcher, to (auto)biographical narrative research and to the field of teacher training studies. To this end, we use the same premise defended by Maria Helena throughout her career: we place life at the center of the process and take her own (auto)biographical narrative as an object of study and reflection. For analysis, we present excerpts from the researcher's narrative, produced in the context of a narrative interview, emphasizing the connections between teacher training and the (auto)biographical paradigm of knowledge production about education. Among different aspects presented in the narrative, we highlight three dimensions. In the first, relationships, we understand that research and its field only exist in the space of dialogue. In the second, the methods, we understand the differences between paradigms guided by the perspective of reality and the paradigm discussed here that is open to the unprecedented at the time of the research. In the third, words, we observe how consolidated terms in the investigative field change as result of human interaction. The study also recognizes the researcher's contribution to strengthening the theoretical bases of (auto)biographical research. The cutting-edge investigative work of this Brazilian woman opened the way for a research movement that has contributed significantly to the training and development of teachers in the country.

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Author Biography

Luciana Haddad Ferreira, Pontifícia Universidade Católica da Campinas - PUCC

Docente e pesquisadora permanente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da PUC-Campinas. Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp - 2014), realizou pós-doutorado em Psicologia Educacional na Universidade Federal de Uberlândia (UFU - 2018), com investigação no campo da Psicologia e Arte. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas (2004), É lider do Grupo de Pesquisa Histórias de Vida, Narrativas e Subjetividades - Hinas (PPGE/UNIMEP) e é membro do grupo de estudos e pesquisa em Educação Continuada – Gepec (FE/UNICAMP). Desenvolve pesquisas e trabalha com didática e formação de professores, especialmente nas aproximações entre Educação, Psicologia e Arte, com ênfase em pesquisa narrativa, ênfase em teoria Histórico-Cultural e ênfase em educação e experiência estética.

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Published

2024-03-13

How to Cite

Ferreira, L. H., Soares, N. de P., & Aguiar, T. B. de. (2024). RELATIONSHIPS, METHODS, WORDS: (SELF) BIOGRAPHICAL NARRATIVE RESEARCH BY MARIA HELENA ABRAHÃO: a pesquisa narrativa (auto)biográfica por Maria Helena Abrahão. Revista Diálogo Educacional, 24(80). https://doi.org/10.7213/1981-416X.24.080.DS11