Considerations on Teacher Training and Teaching of Geoscience subjects in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.AO01

Abstract

This paper sought to debate aspects of the epistemological nature of the Geosciences, as well as the particularities of its teaching. A narrative review of the relevant academic literature of the last twenty years in this field will be described to support these reflections. Reading these articles allowed us to identify important elements for this debate: addressing the identity of Geosciences, the authors highlight its relationship to empirics, its historical and experimental character, and its correlation with other fields of knowledge. Regarding the teaching of Geosciences, they reinforce its relevance for the development of science-aware citizens and for its role in promoting systemic and multidisciplinary science learning. With respect to the specific training of elementary-level Geosciences teachers, the studies demonstrate the need to reflect on possible structural changes in initial academic training, in the same way that they seek to reflect and build new experiences of continuous training.

Downloads

Author Biographies

Pedro Henrique Bonini da Silva , UFRJ

Mestre em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/2023). Especialista em Ensino de Geografia e Meio Ambiente pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI/2023). Licenciado em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/2019).

Luiz Augusto Coimbra de Rezende Filho, Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde, UFRJ

Doutor em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro

References

ABRÃO, R. K.; ADAMATTI, D. F. As novas tecnologias da informação e comunicação e a atividade experimental no ensino de ciências. Revista Linhas, Florianópolis, v. 16, n. 31, p. 305 - 3214, 2015.

ALMEIDA, M.; NARDI, R.. Relações entre pesquisa em ensino de Ciências e formação de professores: algumas representações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 335-349, 2013.

BRASIL, Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. BRASIL.

COMPIANI, M. As Geociências no Ensino Fundamental: um estudo de caso sobre o tema “Formação do universo”. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, São Paulo, p.255. 1996.

COMPIANI, M.. Geologia/Geociências no Ensino Fundamental e a Formação de Professores. Geologia USP. Publicação Especial, São Paulo, v. 3, p. 13-30, 2005.

ERNESTO, M., CORDANI, U. G., CARNEIRO, C. D. R., DIAS, M. A. F. S., MENDONÇA, C. A., & BRAGA, E. S. (2018). Perspectivas no ensino de Geociências. Estudos Avançados, 32., n. 94, p. 331-343, dez. 2018.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra. 1996.

MARTINS, J.; CARNEIRO, C.. Contribuições do ensino de Geociências à formação de uma massa crítica de professores e investigadores. Terrae Didatica, Campinas, v. 10, p. 368-377, 2014.

KRASILCHIK, M. Reformas e realidade: o caso do ensino de Ciências. São Paulo em Perspectiva vol. 14 n. 1. São Paulo Jan./Mar. 2000, p. 85-93.

LOPES, C. S. ; PONTUSCHKA, N. N. . Estudo do Meio: teoria e prática. Geografia (Londrina), v. 18, p. 173/1814122009-191, 2009.

MARTINS, J.; CARNEIRO, C.. Contribuições do ensino de Geociências à formação de uma massa crítica de professores e investigadores. Terrae Didatica, Campinas, v. 10, p.368-377, 2014.

OLIVEIRA, L. A.S. ; BACCI, D.C. ; SOARES, D. B. ; SILVA, D. F. . O ensino de Geociências e a formação de professores: experiências de um processo de aprendizagem. In: ENDIPE, 2012, Campinas, SP. Anais do Encontro de, 2012.

PATACA, E.. Formação de professores em Geociências e educação ambiental na universidade de São Paulo. Enseñanza de las Ciencias, Número Extra, VIII Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Barcelona, pp. 2464-2467, 2009.

REIS, R. S. ; LEITE, B. S. ; LEAO, M. B. C. Apropriação das Tecnologias da Informação e Comunicação no ensino de ciências: uma revisão sistemática da última década (2007-2016). RENOTE. REVISTA NOVAS TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO , v. 15, p. 1, 2017.

ROTHER, E. T. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta paul. enferm., São Paulo, v. 20,n. 2, jun. 2007.

SANTOS, V.; JACOBI, P. R.. Educação, ambiente e aprendizagem social: metodologias participativas para geoconservação e sustentabilidade. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 249, p. 522-540, 2017.

SERRA, H. Formação de professores e formação para o ensino de ciências. REVISTA EDUCAÇÃO E FRONTEIRAS ON-LINE, v. 2, p. 24-36, 2012.

SIGNORETTI, V.; CARNEIRO, C.. As Geociências e as Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) na interface Ensinar-Aprender. Revista Terrae Didatica, Campinas, v. 10, p. 466-473, 2014.

SICCA, N. A. L.; GONCALVES, P. W. ; FERNANDES, M. C. S. G. ; ALVES, M. A. R. ; SANTOS, M. J. ; CANESIN, M. B. S. ; CORTE, M. M. A. L. ; FIGUEIREDO, R. L. . Interfaces currículo do ensino médio e Geociências: 10 anos de reflexões de grupo de pesquisa colaborativa. Terrae Didatica (Impresso), v. 10, p. 357-367, 2014.

SILVA, H. C. ; GONCALVES, P. W. ; BACCI, D.. Relações entre conteúdo e forma de conhecimentos e práticas pedagógicas em geociências imaginário de futuros professores numa disciplina de licenciatura.. Educar em Revista. 2009.

VALE, J. M. F. Educação Científica e Sociedade . Ciência Contemporânea e Ensino, p. 6-13, 1995.

VILLANI, C. E. P. ; NASCIMENTO, S. S. . Argumentação e o ensino de ciências: uma atividade experimental no laboratório didático de física do ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências (Online), Porto Alegre - RS, v. 8, n.3, p. 187/3-209, 2003.

ZIMMERMANN, N.; DA CÉSAR, H. Imaginários e discursos de professores sobre leitura no ensino de ciências/ Geociências: algumas condições de produção. Enseñanza de las Ciencias, Número Extra VIII Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Barcelona, p. 1203-1207, 2009.

Published

2025-03-18

How to Cite

Bonini da Silva , P. H., & Coimbra de Rezende Filho, L. A. (2025). Considerations on Teacher Training and Teaching of Geoscience subjects in Basic Education. Revista Diálogo Educacional, 25(84), 258–271. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.AO01