Formação docente on-line

Online teacher training: paradigm shift in teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.DS02

Abstract

The urgent and necessary paradigm shift in teaching action led the Pefop network to investigate the epistemological and methodological contributions of Paulo Freire's and Edgar Morin's theories, as relevant theoretical subsidies to support the renewal of the vision of education and the reconstruction of teachers' pedagogical practice. As a problem, it was chosen: how to carry out a process of co-creation of networked researchers, Brazilians and Portuguese, via digital and face-to-face, that allows deepening and surveying the relevance of the epistemological and methodological proposition of knowledge and constructs of complexity theory and education criticism to subsidize the online training of basic education teachers in the search for new paradigmatic paths in teaching? The aim was to identify, together with the Luso-Brazilian basic education teachers involved in the research, whether online pedagogical continuing education, offered by professionals from the Pefop research network, generated possibilities for creating pedagogical paths for teaching that embraces a paradigm shift. The research methodology was characterized by a qualitative approach, of the action-research type, with procedures via netnography. The online teaching course offered to teachers, both Portuguese and Brazilian, made it possible to identify that, based on the studies carried out during the course, the participants expressed that they are aware of the change in teaching attitude towards learning and teaching to produce knowledge, through Morinian and Freirian foundations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marilda Aparecida Behrens, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR)

Possui graduação em Pedagogia Orientação Educacional pela Universidade Federal do Paraná (1973),Graduação em Pedagogia Supervisão Escolar pela Universidade Federal do Paraná (1977), Mestrado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1991) e Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1996). Pós-Doutora pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto - Portugal orientado pela Profª Drª Ariana Cosme. Desde 1975 atua na Pontifícia Universidade Católica do Paraná PUCPR, na qual é professora Titular. Dentre outras atividades destaca a docência No Programa de Pós-Graduação em Educação e no Curso de Pedagogia. Exerceu funções na gestão superior por 25 nos na PUCPR. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Superior, atuando principalmente nos seguintes temas: docência universitária, formação de professores, prática pedagógica, paradigmas e metodologias inovadoras.Coordena o GRUPO PEFOP- Paradigmas Educacionais e Formação de Professores e atua como pesquisadora no grupo PRAPETEC-Prática Pedagógicas com Tecnologias. Coordena uma REDE de Pesquisa em Formação de professores do Brasil e de Portugal, num paradigma da complexidade e a transdisciplinaridade, da Pontifícia Universidade Católica do Paraná- PUCPR, com a Universidade do Porto, Universidade de Lisboa, Universidade de Braga, Universidade do Minho, Universidade de Coimbra, Universidade Aberta de Portugal, incluindo outros quatro grupos de pesquisa brasileiros.

Edna Liz Prigol, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Graduada em Pedagogia pela Universidade Tuiuti do Paraná (1987). Mestre e Doutora em Educação pela PUCPR. Atualmente é bolsista de estágio Pós-Doutoral (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES) na PUCPR. Participa como pesquisadora no Grupo PEFOP da PUCPR e do Grupo de Estudos e Pesquisa Pedagogia, Complexidade e Educação da UFPR

Published

2023-08-15

How to Cite

Behrens, M. A., & Prigol, E. L. (2023). Formação docente on-line: Online teacher training: paradigm shift in teaching. Revista Diálogo Educacional, 23(78), 996–1013. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.DS02