High school reform and the structural crisis of capitalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.079.AO14

Abstract

With this article, we aim to analyze, based on the postulates of historical and dialectical materialism, the reform of secondary education (2017) and its consequences in the education of working-class children in a context of deep crisis of capitalism. As a basic premise, we start from the understanding that education and the ongoing reforms cannot be explained by themselves, but express the existing conflicts in a deeply divided and unequal society. Considering the growing precariousness of living and working conditions, we seek to analyze the origin of the process of such transformations in the world of work. Promoted by the Ministry of Education of the Temer government, after the coup against President Dilma Rousseff, the reform of Secondary Education, enacted through Law 13,415 of 2.16.2017, changed the proposal present in the Law of Guidelines and Bases (LDB) by make the curriculum more flexible, streamlining it in such a way as to further deplete the school's role in transmitting historically accumulated knowledge. In this perspective, the economic and ideological interests in the disputes present in the reform, the proclaimed objectives, as well as those implicit in this process, are analyzed. The proposal of the BNCC (2018) and its consequences for the training of students and the organic links with the interests of capital in the reproduction of the workforce are also considered.

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Author Biographies

Marco Antônio de Oliveira Gomes, Universidade Estadual de Maringá.

Possui licenciatura plena em História pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1988); Pedagogia pela Faculdade de Ciências e Letras Plínio Augusto do Amaral (1997); Mestrado (2001), Doutorado (2008) e Pós Doutorado em História e Filosofia da Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp).

Fabrícia DE CASSIA GROU DE PAULA, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (2004) e Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2020). Doutoranda ano 2020,.Atualmente trabalha com (apoio pedagógico) da Universidade Estadual de Maringá. , atuando no projeto de Pesquisa nos seguintes temas: aprendizagem, desenvolvimento, mediação e educação, religião, ditadura civil-militar. Trabalhou com a Educação Infantil de 2001 a 2020 Universidade Estadual de Maringá.

Ana Paula Aires Rodrigues, Universidade Estadual do Paraná (Unespar- Campus de Campo Mourão).

Professora do Colegiado do curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Paraná (Unespar- Campus de Campo Mourão). Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá-UEM (2020). Especialista em Coordenação Pedagógica pelo Centro Universitário Metropolitano de Maringá (2019). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá-UEM (2017). Formada em Formação de Docentes Subsequente pelo Instituto de Educação Estadual de Maringá-IEEM (2014). É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Fundamentos Históricos da Educação (GEPFHE-UEM), possui experiência em docência na educação básica, no ensino superior e na produção de material didático para cursos de graduação e pós-graduação na Ead.

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Published

2023-11-03

How to Cite

de Oliveira Gomes, M. A., DE CASSIA GROU DE PAULA, F., & Aires Rodrigues, A. P. (2023). High school reform and the structural crisis of capitalism. Revista Diálogo Educacional, 23(79), 1585–1598. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.079.AO14