The elective subjects in the New High School:

a possible way to Open Schooling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.DS05

Abstract

The present study seeks to reflect on how the elective disciplines proposed by the New High School can contribute to make Open Schooling a reality in Brazilian education. To do so, it takes as a starting point the assumptions of Archer et al. (2015), Kowalski et al. (2021) and Okada and Sherborne (2018) for the conceptualization of Open Schooling and for the presentation of the CONNECT Project. In addition, an analysis is made of the official documents that govern Brazilian education, in particular the National Common Curricular Base (BNCC) (BRASIL, 2018). The objective of this research is to reflect on the contributions of elective subjects to the discussion of current and relevant issues to the students' context. For this, it is taken as object of analysis the reflections enabled by the experience report of the activities performed during a discipline entitled "Between utopias and dystopias, history is made", offered as an elective to students of the 1st grade of the New High School of a private high school, located in the metropolitan area of Curitiba, Paraná. The answers of 18 students from this subject, collected through an online form, are also analyzed. The reflections made and the results achieved demonstrate that elective courses, by being more flexible and starting from subjects of interest, allow a greater opening of the teaching-learning process.

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Author Biographies

Gabriele Sachinski, PUCPR

Graduada no Curso de Letras Português e Inglês, pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, e em Segunda Graduação em Pedagogia, pelo Centro Universitário UNIFACEAR. Possui pós-graduações nas áreas de Produção de textos e em Literatura Brasileira. Atualmente, é Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação, na Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Durante a graduação, atuou no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC), desenvolvendo, com ênfase nos estudos da Pragmática Linguística e da Semiótica visual. Em 2017, foi laureada com Prêmio Marcelino Champagnat, Mérito Acadêmico da turma de 2017, conferido pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Atualmente, desenvolve pesquisas relacionadas às novas metodologias de ensino, com foco nas áreas da Pesquisa e Inovação Sustentáveis, bem como do uso de tecnologias para a aprendizagem. Ademais, atua como Professora de Língua Portuguesa e Redação na Educação Básica.

Raquel Pasternak Glitz Kowalski, PUCPR

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Professora e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PPGE-PUCPR)

Patricia Lupion Torres, PUCPR

Pós-Doutora em Educação pela Universidade do Porto - Portugal, Coordenadora, Professora e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PPGE-PUCPR)

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Published

2023-06-07

How to Cite

Sachinski, G., Pasternak Glitz Kowalski, R., & Lupion Torres, P. (2023). The elective subjects in the New High School: : a possible way to Open Schooling. Revista Diálogo Educacional, 23(77), 730–745. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.077.DS05