Initial teacher training for basic education and its interface with educational territories

state of the art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.079.AO18

Abstract

This article presents a qualitative approach of the State of the Art research on the initial formation of teachers for Basic Education in the dialogue with the educational territories (ETs), from the mapping and analysis of the Brazilian academic-scientific production in theses, dissertations and articles in area of ​​education, from 2014 to 2021. With this research, we aim to understand how the topic is approached in order to identify gaps, challenges or possibilities of dialogue of this training locus with the ETs in favor of a human, integral and critical-emancipating formation for a school in metamorphosis. To generate the data, the catalog of theses and dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), the Educ@/FCC platform, SciELO/Brasil and SciElo/América Latina was used. The corpus of analysis consists of 3 theses and
2 dissertations captured in the CAPES catalog and 1 article from SciELo/Brasil. These publications were analyzed and categorized by the themes of initial teacher education and educational territories, with only one dissertation standing out directly related to the object of the present study. The results indicate a considerable effort to relate teacher training in territorial contexts, especially in cities that are affiliated with the main idea of ​​educating cities and contributed to detect the scarcity of productions on the subject and the urgency on the initial training of teachers and the relationship with the constitution of ETs. We defend initial teacher training materialized in the triad: “with universities and schools” (Nóvoa, 2022) and beyond formal teaching spaces in order to understand them as educational devices.

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Author Biographies

Sueli Pereira Donato, Universidade Tuiuti do Paraná (UTP)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR, na linha de Pesquisa: História e Políticas da Educação (2017). Mestra em Educação (PUCPR). Graduada em Pedagogia (PUCPR). Tem experiência na Educação Básica e Superior. Atualmente é Professora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) e do curso de Pedagogia da Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Integra a Linha de Pesquisa: "Práticas Pedagógicas: elementos articuladores" do PPGED/UTP e Líder do Grupo de Pesquisa no CNPQ: "Formação de Professores, Territórios Educativos e Representações Sociais (FOTERS)" do PPGED/UTP, integrado à rede de pesquisa do CIERS-ed (Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade - Educação) da Fundação Carlos Chagas (FCC) de São Paulo. É membra do Grupo de Pesquisa: "Políticas, Formação do Professor, Trabalho Docente e Representações Sociais - POFORS" do PPGE/PUCPR. Participa da REDHUMANI. Temas de interesse/pesquisas na área da Educação com foco na relação educação e cidade, territórios educativos, formação de professores, profissionalidade docente e representações sociais.

Marcio Tascheto da Silva, Universidade Franciscana (UFN)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS (2016) e pós-doutor em Memória Social e Patrimônio Cultural pela Universidade Federal de Pelotas/UFPEL (em andamento). professor e pesquisador do Curso de História e no Mestrado em Humanidades e Linguagens/MEHL da Universidade Franciscana/UFN nos projetos Leituras Contemporâneas do Espaço Urbano de Santa Maria/RS e Pedagogias Urbanas: O Potencial Educativo da Cidade para o Ensino de Humanidades, como assessor da Vice-Reitoria de Extensão da Universidade de Passo Fundo/UPF, como Coordenador do Projeto Hospedaria da Arte, Coordenador dos subprojetos UniverCidade Educadora UFN, Ateliê Pedadgógico e Território Negro do Rosário: Racismo Estrutural e a Cidade, como professor colaborador no Projeto de Extensão Cidades Educadora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha/IFFAR, como professor colaborador no Projeto de Extensão CIUDAD EDUCANDO: expresiones culturales en el espacio urbano da Universidad Nacional de San Luis/ARG, membro do Movimento Brasileiro de Cidades Educadoras/SP e da Rede de Universidades por Cidades que Educam/REDHUMANI, Avaliador de Tecnologias de Educação Integral na Secretaria de Educação Básica/SEB/MEC, Membro do grupo de editoria da revista Lugar Comum/UFRJ, pesquisador do grupo de pesquisa Arte, Corpo, Ensigno CNPQ/CAPES/UFRGS, pesquisador da rede Universidade Nômade.

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Published

2023-11-03

How to Cite

Donato, S. P., & Silva, M. T. da. (2023). Initial teacher training for basic education and its interface with educational territories: state of the art. Revista Diálogo Educacional, 23(79), 1652–1669. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.079.AO18