Reflections on the Profile of UESB Quota Holders Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.075.AO08

Abstract

Resulting from a research carried out at the Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) whose object of investigation was the Affirmative Actions Program, the article aims to present and discuss the profile of quota students assisted by the program. The research had as theoretical-methodological orientation the historical and dialectical materialism. Studies on public educational policy and affirmative action, among which Hofling (2001), Gomes (2001), Fonseca (2009) and others, provided theoretical support for the study that involved students from four courses at the institution. Data were collected through questionnaires and interviews. The analysis of the profile of the quota students participating in the research revealed that the majority were young people (79.8%), from the state of Bahia itself (98.2%), whose female representation was greater (55.4%). In terms of color/race, the declared pardos represented a percentage of 43.4%, followed by blacks with 31.8%. At this point, 2.3% of the students preferred not to declare themselves, which suggested the existence of veiled racism. Most of those surveyed had, in their family group, low education in terms of higher education, revealing the “affirmative” aspect of the Affirmative Action Program. As for gross family income, more than 83% had an income of up to half a minimum wage to 2 (two) minimum wages, demonstrating that they do not have enough income to maintain themselves at the University and thus need institutional support. If structuring changes do not occur, access will continue to be made possible, but the segments historically excluded will remain on the sidelines.

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Author Biographies

Maisa Oliveira Melo Ferraz, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Mestre em Educação (UESB). Possui graduação em Administração de Empresas pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2004). Especialista em Gestão Pública Municipal pela UESB (2012) e, em Gestão de Políticas Públicas em Gênero e Raça pelo Núcleo de Estudos Interdisciplinares sobre a Mulher/NEIM/UFBA (2014). Servidora como Analista Universitário da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia desde 2007. Tem experiência na área de Administração de Empresas, com ênfase na área de Recursos Humanos e Financeiro (parcialmente) e Administração Pública, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas públicas, acesso e permanência, educação inclusiva e política pública educacional. Membro do grupo de Pesquisa em Ludicidade, Didática, Política e Práxis Educacional (LUDIPPE).

Ennia Débora Passos Braga Pires, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (UFV) (1994), Mestrado (2005) e Doutorado em Educação (2011), na área de Políticas de Educação e Sistemas Educativos pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). É professora Titular, com Dedicação Exclusiva, do Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagem (DCHEL), da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e professora do Programa de Pós Graduação Stricto Sensu (Mestrado) em Educação (PPGED/UESB), Linha de Pesquisa: Política Pública Educacional. Líder do Grupo de Pesquisa CNPq: Ludicidade, Didática, Política e Práxis Educacional - LUDIPPE. Áreas de estudo: Política e Gestão Educacional, Educação e Ludicidade, Didática e Prática Docente.

Soane Santos Silva, Secretaria Municipal de Educação - Itapetinga

Mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB - Linha de Pesquisa: Educação, Políticas Públicas e Gestão. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2003). Graduada em História pela Faculdade de Tecnologia e Ciências. Especialização em Metodologia do Ensino de História e Geografia -Educon (2009) . Especialização em Coordenação Pedagógica - UFBA. Especialização em Gestão Escolar e Educacional - Faculdade Montenegro. Professora da rede Municipal de Ensino do Município de Itapetinga. Experiência na área de História, com ênfase em História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena. Experiência em Gestão Escolar - Direção e Vice-direção. Atuando na área de Coordenação Pedagógica na Rede Municipal de Ensino de Itapetinga. Participante do grupo de pesquisa: Ludicidade, Didática e Política e Prática Educacional - LUDIPE.

Published

2022-12-08

How to Cite

Oliveira Melo Ferraz, M., Passos Braga Pires, E. D., & Santos Silva, S. (2022). Reflections on the Profile of UESB Quota Holders Students. Revista Diálogo Educacional, 22(75). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.075.AO08