Brazilian inequalities begin at school:

Professional and Technological Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.075.AO06

Abstract

This article deals with schooling aimed at inserting young people into the job market and with documents and agreements, at national and international levels, that base decisions related to training to achieve decent work for youth. The documentary analysis takes place with the evaluation of the National Program for Access to Technical Education (Pronatec) as a Professional and Technological Education policy created in the first government of Dilma Rousseff in 2011. It is established as a research problem the relationship between Pronatec and the commitments assumed by the government in the period from 2011 to 2014, with regard to qualification aimed at entering the job market and the future social emancipation of young people. To this end, the policies of the national period are contextualized internationally and indexes that precede and follow the period from 2011 to 2014 are presented from the IBGE's Synthesis of Social Indicators (2012, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 and 2021) and the Cadernos de Estudos Social Desenvolvimento em Debate, numbers 19, 24 and 27, developed by the Ministry of Social Development and Fight against Hunger. Over the years, Brazil has been marked by advances and setbacks in the guarantees of labor rights and by the disparity in the provision of schooling, in particular, Vocational and Technological Education offered to young people from low-income families and that this dynamic has a direct influence. in placements in the formal labor market.

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Author Biographies

Erika Ferreira Floriano, PUCPR

Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Mestre em Direitos Humanos e Políticas Públicas pela PUCPR (2017), Especialista em Psicopedagogia (2019) e Ensino da Matemática (2020) pela Universidade Positivo, possui graduação em Ciências Sociais pela PUCPR (2015) e Magistério pelo Colégio Sagrado Coração de Jesus (2011). Professora há 13 anos com experiência em Educação Infantil,Ensino Fundamental I, Ensino Médio e Formação de Professores.

Maria Lourdes Gisi, PUCPR

Possui Graduação em Enfermagem pela Faculdade de Enfermagem de São José de São Paulo, Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná, Doutorado em Educação Brasileira pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e Pós-Doutorado pela Universidade de Genebra/Suíça. É membro do Conselho Editorial da Revista Diálogo Educacional, foi Bolsista Produtividade da Fundação Araucária/PR - 2015-2017. Foi professora do Curso de Enfermagem da UFPR e Coordenadora do Curso de Enfermagem - 1986/1988. Foi Coordenadora Geral dos Estágios da UFPR - 1990/1994 e Representante do Setor de Saúde no Conselho de Ensino e Pesquisa da UFPR 1990/1994. Atualmente é professora titular da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Políticas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: Avaliação de políticas educacionais, acesso à educação e formação de professores.

Leandro Aparecido do Prado, PUCPR

Doutorando em educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR. Mestre em Educação pelo Centro Universitário Internacional – UNINTER (2018). Graduado em Pedagogia pela Universidade UNICESUMAR (2021). Graduado em Administração pela Universidade UNICESUMAR (2016). Especialista em Docência do Ensino Superior pela Universidade UNICESUMAR (2015). Experiência como professor no ensino superior nos cursos de Administração e Pedagogia, tutoria educacional e produção de conteúdo didático. Experiência como instrutor em cursos técnicos profissionalizantes do Programa Jovem Aprendiz. Experiência como pedagogo no Programa Jovem Aprendiz e no Projeto Qualificação Vinculada de inclusão para Pessoas com Deficiência do Centro Universitário Internacional - Uninter. Intercâmbio na Universidade de Salamanca (ES), no ano de 2018, pelo Centro Universitário Internacional – UNINTER. Também atua como pesquisador do Projeto Políticas educacionais: concepções e práticas. Atualmente é pedagogo do Centro Universitário Internacional – UNINTER.

Published

2022-12-08

How to Cite

Ferreira Floriano, E., Gisi, M. L., & do Prado, L. A. . (2022). Brazilian inequalities begin at school: : Professional and Technological Education. Revista Diálogo Educacional, 22(75). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.075.AO06