Origem, expansão e interiorização da Educação Profissional e Tecnológica no Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.074.DS01

Abstract

In recent years, professional and technological education has played an important role in social transformation and in building the citizenship of several Brazilian youth and adults. However, the Federal Institutes still assume for the capital the image of an educational institution whose purpose is to give priority to the training and certification of labor for the local labor market. Thus, in order to understand the paths and future perspectives of Vocational and Technological Education, it is essential to know and interpret its historicity and understand the social, economic and political conjuncture in which the Federal Network and the Federal Institutes were constituted. This article aims to carry out a retrospective on the advances and setbacks of professional and technological education in Brazil, considering the period between the Brazil Empire until the end of the government of President Michel Temer (2018), and through these data, to analyze the paths and future perspectives of vocational and technological education in the country. The significant transformations that marked professional and technological education in the government of President Luiz Inácio Lula da Silva were highlighted. In conclusion, a considerable social and educational evolution was noted with the expansion and internalization processes of the Federal Network, in which the main objective was to reduce the educational gaps in the training processes of Brazilian youth and adults. However, it is still understandable the difficulties imposed by the current government and the capitalist system for the continuity of an audacious and necessary educational project for professional education in Brazil.

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Author Biographies

Itamar de Oliveira Corrêa Filho, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Mestrando em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa - MG, na Linha de Pesquisa Educação Pública: sujeitos e práticas. Especialização em Gestão Pública, Área de Conhecimento em Educação, pela Faculdade de Educação São Luís (2016). Graduação em Administração pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais (2013). Graduação em Matemática (Licenciatura) pela Universidade de Franca (2019). Interesse de pesquisa nas áreas de Sociologia da Educação, Trajetórias e Educação Profissional e Tecnológica. Atualmente é Auxiliar em Administração no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais - Campus Muriaé, lotado na Coordenação de Gestão de Pessoas. 

Jairo Antônio da Paixão, Universidade Federal de Viçosa (UFV)

Pós-doutorado pela Universidade Federal de Viçosa (2012). Doutorado em Educação pela Ibero-Amercican University (2018). Doutorado em Ciência do Desporto pela Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (2010). Mestrado em Educação pela Ibero-American University (2018). Mestrado em Educação pela Universidade do Oeste Paulista (2005). Especialização em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2005). Especialização em Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2002). Especialização em Pedagogia do Esporte pelas Faculdades Integradas AVM de Brasília (2014). Graduação em Pedagogia (Licenciatura) pela Universidade Federal de Viçosa (2002). Graduação em Educação Física (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Viçosa (1997). Atualmente é professor da Universidade Federal de Viçosa, MG. Professor do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa na linha de pesquisa Educação pública: sujeitos e práticas. Integra o Comitê de Ética em Pesquisas com Humanos da UFV. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física (GEPPEF) no Curso de Licenciatura em Educação Física no Departamento de Educação Física na Universidade Federal de Viçosa, MG. Coordena o Programa Residencia Pedagógica - Educação Física, Campus Viçosa, MG. 

Marlice de Oliveira e Nogueira, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Possui Doutorado em Educação pela UFMG (2011), Mestrado em Educação pela PUC-Minas (2004) e Graduação em Pedagogia pela Universidade de Itaúna (1988). Atua desde 2004 na docência do ensino superior, com experiência em cursos de Pedagogia e demais licenciaturas, como também em atividades de pesquisa e de extensão universitária. Desde 2012 é professora adjunta do Departamento de Educação da Universidade Federal de Ouro Preto, atuando em cursos de graduação e no Programa de Pós-graduação em Educação (Mestrado e Doutorado), na linha de pesquisa Desigualdades, diversidades, diferenças e práticas educativas inclusivas (DsPEI). É pesquisadora do Núcleo de Estudos Sociedade, Família e Escola (NESFE) desenvolvendo pesquisas sobre desigualdades sociais/escolares, processos de escolarização em diferentes grupos sociais e relação família-escola.

Published

2022-10-07

How to Cite

de Oliveira Corrêa Filho, I., Antônio da Paixão, J., & de Oliveira e Nogueira, M. (2022). Origem, expansão e interiorização da Educação Profissional e Tecnológica no Brasil. Revista Diálogo Educacional, 22(74). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.074.DS01