Memories of literary reading

the time lived and teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.075.AO04

Abstract

This work is about teacher education and aims to map reading practices of teachers, resuming experiences and practice that made them readers of literature. This qualitative approach study included the participation of 94 teachers from the early years of elementary school working in public schools in Montes Claros, State of Minas Gerais, Brazil. The research problem was shaped by the following guiding question: Did the experiences lived by the teachers enable conditions for their readers constitution, as subjects who understand language in its expressive and humanizing dimension? For the data collection process, a questionnaire privileging the processes mediated by language composed of open questions was applied. It was found that the access to texts and reading occurred mainly through the mediation of the school, in which the teachers had experiences of reading stories in textbooks and other school canons. And also the difficulties of literacy hindered the pleasure to read. With Batista (1998), we conclude that the teachers participating in the study are school readers and, with Britto (1998), that they are interdicted readers – which implies that, as a product of a literate society, they access different types of texts, but do not have the characteristics common to full readers.

 

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Author Biography

Geisa Magela Veloso, Universidade Estadual de Montes Claros

Possui Graduação em Pedagogia pela Fundação Norte Mineira de Ensino Superior/FUNM, hoje, Universidade Estadual de Montes Claros (1982-1985); Especialização lato sensu em Literatura Infantil e Juvenil (1992-1994) pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais/PUCMG, Mestrado em educação (2000-2001) pela Universidade Federal de Minas Gerais/UFMG (conceito 5) e Doutorado em Educação (2004-2008) pela Universidade Federal de Minas Gerais/UFMG (conceito 7). Exerceu a atividade de Coordenação Pedagógica na Secretaria Municipal de Educação de Montes Claros, com ênfase no atendimento às escolas rurais (1998-2001). Professora de disciplinas pedagógicas no Curso de Magistério para formação de professores no Ensino Médio (1986-1997). Coordenadora Geral do Pacto Nacional Pela Alfabetização na Idade Certa - Polo Montes Claros - UNIMONTES (2013-2018). Atualmente é professora da Universidade Estadual de Montes Claros; Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação/ PPGE - UNIMONTES. Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Educação e Linguagem, pesquisadora no campo da Educação, com ênfase na Alfabetização, Letramento e História das Práticas de Leitura e Escrita. No campo da docência tem experiência na área da Pedagogia, com ênfase na área da Linguagem na Educação Infantil, na Alfabetização e no Ensino da Língua Portuguesa nos anos iniciais do Ensino Fundamental, Fundamentos e Metodologia do Ensino de História, Pesquisa Aplicada à Educação.

Published

2022-12-08

How to Cite

Veloso, G. M. (2022). Memories of literary reading: the time lived and teacher training . Revista Diálogo Educacional, 22(75). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.075.AO04