Professional qualification, educational processes, and dropout behavior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.075.AO02

Abstract

This article is the result of a master's thesis in education that aimed to investigate the relationships between student dropout and educational processes in professional training. Our objective was to analyze the teachers´ understanding of the relationship between the educational process and dropout in a specific technical course at a Federal Institute in Northeastern Brazil. It was hypothesized that the professional training of the teachers who are part of the predominantly technical course under study may contribute to dropout, albeit indirectly. The main bases of historical-dialectical materialism and, consequently, historical-critical pedagogical theory are used as a theoretical-methodological reference, concerning the conception of education and the social role of the teacher. As methodological procedures, a questionnaire and a semi-structured interview were conducted with the six teachers who constitute the teaching staff of the course under analysis. The results indicate that, from the teachers' point of view, there is no critical consideration about the lack of cohesive pedagogical training as a dimension that causes the high dropout rate. A pragmatic view of education is observed, which reinforces the productivist idea of professional education. In contrast to this scenario, the pedagogical training of teachers through a critical-historical pedagogy that culminates in the integral formation of students is pointed out as fundamental.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jullyana Souza Santos, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)

Mestra em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL), graduada em Engenharia Civil pelo Centro Universitário (CESMAC) e especialista em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Faculdade Tecnológica de Alagoas (FAT). Atualmente é professora efetiva do Instituto Federal de Alagoas - Campus Marechal Deodoro. Desenvolve pesquisas na área de Trabalho e Educação, com ênfase nos seguintes temas: Segurança e Qualidade de Vida no Trabalho (QVT), Cultura de Segurança, Educação Profissional e Tecnológica.

Matheus Bernardo Silva, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)

Pós-Doutor em Educação. Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Licenciado em Educação Física pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Atualmente é Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação da UNISUL e no Curso de Licenciatura em Educação Física da UNISUL. Desenvolve pesquisa na área de Educação e de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Epistemologia das Ciências da Educação, Teorias da Educação, Prática Pedagógica, Educação Escolar, Educação Física Escolar.

Published

2022-12-08

How to Cite

Santos, J. S., & Silva, M. B. (2022). Professional qualification, educational processes, and dropout behavior. Revista Diálogo Educacional, 22(75). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.075.AO02