Astrobiology and science education

articulations in the emerging educational paradigm

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.DS08

Abstract

Among the current approaches to scientific research, which seek from a multidisciplinary viewpoint to study the complex scientific problems that involve the possibility of life being intrinsic to the Universe, is Astrobiology. Given the integrative assumptions of an innovative area of ​​scientific investigation, he was concerned to ask: Can the perspective of the paradigm of complexity put a perspective on the teaching of astrobiology topics in science education? What are the possibilities of articulations that can support this work? In this research, part of a Master's Dissertation defended in 2020, we sought to point out the consonances between the Complexity Paradigm and the emergence of Astrobiology as a field of scientific research, with ways of tracing aspects regarding the possibilities of perspective of teaching life in universe guided by the perspective of complexity in the context of Education for Science. For this, a Qualitative Research of bibliographic nature was used, based on Systematic Review. Through the analysis, the disciplinary dimensions of knowledge were discussed, as well as a general parameter of Astrobiology as a re-emerging research field of science and its potential in the educational context was presented. Therefore, it was possible to articulate and infer possibilities that can be mobilized when working on Astrobiology themes in science education guided by the paradigmatic approach to complexity. Thus, the aim of this study was to urgently forward and claim, and above all, expand educational actions aimed at the progress of paradigm shifts and thought reforms that contemplate the construction of a planetary consciousness.

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Author Biographies

Claudiane Chefer, Universidade Estadual de Maringá

Mestre e Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática da Universidade Estadual de Maringá-PR. Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Maringá-PR. Pós-graduada (latu senso) em Neuropsicopedagogia e Didática para o Ensino das Ciências Biológicas. Atua na área de Formação de professores de Ciências e de Biologia, Ensino por Investigação e pesquisa temáticas da Astrobiologia no ensino das ciências. Experiência na Educação Básica como professora de Ciências pela Secretaria de Educação do Estado do Paraná. Atualmente é bolsista de Doutorado pela CAPES/Fundação Araucária em período integral.

André Luis de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Professor Adjunto Não-Titular efetivo da Universidade Estadual de Maringá (UEM-PR), lotado no Departamento de Biologia do Centro de Ciências Biológicas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de ciências, ensino de biologia, ensino de Ciências por Investigação, formação de professores e, identidades docentes. Graduado em Licenciatura Plena em Ciências pela Universidade Estadual de Maringá (2001), especialista em Educação, Planejamento e Gerenciamento do Meio Ambiente pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Campo Mourão-PR (2003), Mestre em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (2006) e doutor pelo mesmo Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência e a Matemática (2013), da Universidade Estadual de Maringá. Estágio de Pós-Doutorado/PNPD-Programa de Pós-Doutorado CAPES, no Programa de Pós-Graduação, Mestrado em Ensino: Formação Docente interdisciplinar - PPIFOR, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR/Campus de Paranavaí-PR (2019).

Published

2022-01-15

How to Cite

Chefer, C., & Oliveira, A. L. de. (2022). Astrobiology and science education: articulations in the emerging educational paradigm. Revista Diálogo Educacional, 22(72). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.DS08