In-service teacher education and its contribution to the quality of life of basic education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.DS07

Abstract

Based on the new goals of the National Education Plan for 2024, Basic Education teachers must continue their education process and maintain their welfare at work in order to meet the new demands of the educational system. . O objetivo desta pesquisa foi analisar as contribuições da formação continuada na qualidade de vida dos professores da Educação Básica. This study aimed at analyzing the in-service continuous education contribution to the quality of life of basic education teachers. Ninety teachers that work in Early Childhood Education, Elementary Education and High School participated in the research. The participants were divided into two groups: the In-Service Education Group (ISEG, n = 48), whose teachers have attended the Education Program in Creative Schools for 2 years; and the No In-Service Education Group (NISEG, n = 42). The self-perceived quality of life related to the Physical, Psychological, Social Relationships and Environment domains was evaluated by using the WHOQOL-bref instrument. The results showed that the scores regarding the Physical (57.1), Psychological (66.7), Social Relationships (75.0), and Environment (65.6) domains of the In-Service Education Group were significantly higher than those obtained by the No In-Service Education Group in the Physical (53.3), Psychological (62.5), Social Relationships (66.7), and Environment (56.3) domains (p <0.05). The general self-perceived quality of life of the In-Service Education Group (66.0) was significantly better than that of the No In-Service Education Group (59.0) (p <0.0001). We concluded that the in-service continuous education contributed to the improvement of the teachers’ perception of their quality of life, showing that the program based on the complexity-transdisciplinarity-eco-education triad influenced the individual, social and environmental welfare of the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricelli Endrigo Ruppel da Rocha, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Campus Caçador - UNIARP

Doutor em Ciências Biomédicas pelo Instituto Universitário Italiano de Rosário (IUNIR - UFSC) com concentração em Reabilitação, Cinesiologia e Esportes, realizou o Pós Doutorado em Saúde e Trabalho pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), têm Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná com concentração em Fisiologia da Performance, Especialização em atividade física e saúde pela FACEPAL e Especialização em Fisiologia do Exercício pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFPR), Graduado em Educação Física com licenciatura plena pela FACEPAL. É professor e pesquisador do programa de Mestrado acadêmico Interdisciplinar em Desenvolvimento e Sociedade e do Mestrado profissional em Educação Básica da UNIARP, professor do curso de graduação em Medicina da UNIARP e professor do curso de Educação Física da UNOESC. Líder do grupo de pesquisa Interdisciplinar de Estudos em Saúde (GIES) da UNIARP e Líder do Grupo de pesquisa em Treinamento Desportivo (GETED) da UNOESC. É Editor-Chefe da Revista Interdisciplinar de Estudos em Saúde (RIES) com qualis B1. Sua pesquisa, produção técnica e tecnológica estão focadas na fisiologia do exercício aplicado à saúde e ao desempenho físico, epidemiologia com enfase nos fatores determinantes a saúde e qualidade de vida no trabalho

Caroline Elizabel Blaszko, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Campus Caçador - UNIARPUniversidade Estadual do Paraná, Campus União da Vitória -UNESPAR

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná -PUCPR (2020). Mestre em Ensino de Ciências e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná ?UTFPR (2014). Especialização em Educação Especial e em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de União da Vitória (FAFIUV). Graduação em Pedagogia. Docente colaboradora do Colegiado de Pedagogia na Universidade Estadual do Paraná - Campus de União da Vitória (UNESPAR/UV). Atua como professora no Mestrado Profissional em Educação Básica, na linha de pesquisa Cultura, Ensino, Saúde e Formação Docente. Tem experiência na área da docência e Psicopedagogia atuando com a Educação Infantil, Anos Iniciais, Sala de Recursos Multifuncional e na Secretaria Municipal de Educação. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Práxis Educativa (GEPPRAX) vinculado ao Curso de Pedagogia da UNESPAR/UV. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação: teoria e prática (GEPE), vinculado ao CNPq. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação: Aprendizagem e Conhecimento na Prática Docente (PUCPR). Parecerista da Revista Ensino & Pesquisa da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Centro de Ciências Humanas e Educação. 

Published

2022-02-01

How to Cite

Rocha, R. E. R. da, & Blaszko, C. E. (2022). In-service teacher education and its contribution to the quality of life of basic education teachers. Revista Diálogo Educacional, 22(72). https://doi.org/10.7213/1981-416X.22.072.DS07