Computer Programming Teachers’ Challenges for Promoting Students Regulation on Flipped Learning Activities during COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.21.071.DS15

Abstract

The challenges for computer programming teachers are great, it is difficult to teach concepts and structures inherent in the programming language to students in introductory courses in the field of computer science. The coronavirus pandemic, COVID-19, intensified these difficulties as the entire teaching and learning process migrated to online platforms. The research aims to provide evidence regarding the difficulties that computer science teachers are having to implement inverted classes. The analysis involves the knowledge of teachers’ perceptions of collaborative teaching methods of problem solving, and with regulatory strategies to motivate students and promote reflections on their learning. The results indicate that teachers have had significant difficulties in understanding the use of active methodologies, also in understanding the learning students’ profiles and how they can prepare, plan, implement and favor learning.

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Author Biographies

Anderson Cavalcante Gonçalves, Universidade Federal de Goiás/Universidade Estadual de Goiás.

Professor da Universidade Estadual de Goiás. Doutorando em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Goiás; Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Goiás; Especialista em Segurança da Informação pela Universidade Federal de Goiás; Graduado em Redes de Computadores pela Universidade Estadual de Goiás.

Deller James Ferreira, Universidade Federal de Goiás

Professora do Instituto de Informática da Universidade Federal de Goiás. Pós Doutora pela University of Exeter, Inglaterra. Doutora em Educação pela Universidade de Brasília, Mestre em Sistemas e Computação pelo Instituto Militar de Engenharia, IME, Graduada em Matemática pela Universidade Federal Fluminense.

Valdemar Vicente Graciano Neto, Universidade Federal de Goiás

Professor Adjunto do Instituto de Informática (INF) da Universidade Federal de Goiás (UFG) desde 2014 em Goiânia. Doutor por Dupla Titulação, titulado em Ciências da Computação e Matemática Computacional pelo Instituto de Ciências Matemáticas e Computação da Universidade de São Paulo (ICMC-USP) e em Ciências e Tecnologia da Informação, modalidade Informática, pela Universidade Bretanha Sul, França. Possui quase 10 anos de experiência na docência, já tendo sido professor efetivo também do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFG). Graduou-se e obteve seu título de Mestre em Ciência da Computação pelo INF-UFG.

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Published

2021-11-11

How to Cite

Cavalcante Gonçalves, A., James Ferreira, D., & Vicente Graciano Neto, V. (2021). Computer Programming Teachers’ Challenges for Promoting Students Regulation on Flipped Learning Activities during COVID-19. Revista Diálogo Educacional, 21(71). https://doi.org/10.7213/1981-416X.21.071.DS15