Review studies: conceptual and methodological implications

Authors

  • Dilmeire Sant’Anna Ramos Vosgerau Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Programa de Pós-Graduação em Educação, Curitiba, PR - Brasil
  • Joana Paulin Romanowski Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Programa de Pós-Graduação em Educação, Curitiba, PR - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.7213/rde.v14i41.2323

Abstract

Thi article aims to analyses the numerous denominations and orientations adopted for studies that map subject areas of studies, while it also assesses and synthesizers search outcomes showing methodological evidence. The studies used for this analysis were selected from journals by Capes. The analysis considered mainly Education articles; however, some Medical studies were also included given studies of this sort originated in the Medical subject area. Therefore, several studies in that area have better level of detail and clearer methodological specification allowing better characterization of each of the denominations. This article allowed consideration of the existence of different
nomenclatures for the same sort of study, sometime seven in the same subject area; another development is that various different computer applications are used by researchers when executing this sort of investigation. However, value and credibility accredited to a research study rely essentially on the transparence and methodological rigour employed by the researcher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AHN, S.; AMES, A. J.; MYERS, N. D. A Review of meta-analyses in education: methodological strengths and weaknesses. Review of Educational Research, v. 82, n. 4, p. 436-476, 2012.

ALVES-MAZZOTTI, A. J. A “revisão bibliográfica” em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis – o retorno. In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. N. (Org.). A bússula do escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. São Paulo: Cortez, 2002. p. 25-44

ANDRÉ, M. D. A jovem pesquisa educacional brasileira. Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 11-24, set./dez. 2006.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BARRETO, R. G. (Coord.). Educação e tecnologia (1996-2002). Brasília: MEC; Inep, 2006.

BAZELEY, P. Qualitative Data Analysis with Nvivo. 2nd ed. London: Sage

Publication, 2007.

BRANDÃO, Z.; BAETA, A. M. B.; ROCHA, A. D. C. Evasão e repetência no Brasil: a escola em questão. 2. ed. Rio de Janeiro: Dois Pontos, 1986.

BUFREM, L.; PRATES, Y. O saber científico registrado e as práticas de mensuração da informação. Ciência da Informação, v. 34, n. 2, maio/ago. 2005. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0100--19652005000200002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 6 nov. 2013.

CAMPBELL Collaboration. 2013. Disponível em <http://www.campbellcollaboration.org>. Acesso em: 10 out. 2013.

CATALÁ-LOPEZ, F. et al. Coauthorship and institutional collaborations on

cost-effectiveness analyses: a systematic network analysis. PLoS ONE, v. 7, n. 5, e38012, 2012.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

COBO, M. J. et al. Science mapping software tools: review, analysis, and cooperative study among tools. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v. 62, v. 7, p. 1382-1402, 2011.

COSTA, S. T. G. O imaginário do professor sobre o uso das tecnologias educativas: pressupostos para uma proposta de formação. 2010. 255 f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2010 Disponível em: <http://www.biblioteca.pucpr.br/tede/tde_busca/arquivo.phpcodArquivo=1774>. Acesso em: 9 jun. 2011

D’AGOSTINO, J. V.; POWERS, S. J. Predicting teacher performance with test scores and grade point average: a meta-analysis. American Educational Research Journal, v. 46, n. 1, p. 146-182, 2009.

DAVIES, P. Revisões sistemáticas e a Campbell Collaboration. In: THOMAS, G. et al. Educação baseada em evidências: atualização dos achados científicos para a qualificação da prática pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 31-43.

DEPAEPE, F.; VERSCHAFFEL, L.; KELCHTERMANS, G. Pedagogical content

knowledge: a systematic review of the way in which the concept has pervaded mathematics educational research. Teaching and Teacher Education, v. 34, p. 12-25, 2013.

DIAS, A. T. T. Pesquisando a relação família-escola: o que revelam as teses e dissertações dos programas de pós-graduação brasileiros. 2009. 219 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2009. Disponível em: <http://portal.fclar.unesp.br/poseduesc/teses/Andrea_Theodoro_Toci_Dias.pdf>. Acesso em: 10 jul. 2013.

ELIAS, C. S. et al. Quando chega o fim? Uma revisão narrativa sobre terminalidade do período escolar para alunos deficientes mentais. SMAD: Revista Electrónica en Salud Mental, Alcohol y Drogas, v. 8, n. 1, p. 48-53, 2012.

FRANÇA, C. L.; MATTA, K. W.; ALVES, E. D. Psicologia e educação a distância: uma revisão bibliográfica. Psicologia: Ciência & Profissão, v. 32, n. 1, p. 4-15, 2012.

FRIESE, S. Qualitative data analysis with Atlas.ti. London: Sage Publications, 2012.

GLASS, G. V. Primary, secondary and meta-analysis of research. American Educational Research Association, v. 5, n. 10, 3-8, 1976.

MARSH, M. W. et al. Gender effects in the peer reviews of grant proposals: a comprehensive meta-analysis comparing. Review of Educational Research, v. 79, n. 3, 1290-1326, 2009.

ISOTANI, S. et al. Estado da arte em web semântica e web 2.0: potencialidades e tendências da nova geração de ambientes de ensino na internet. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 17, n. 1, p. 30-42, 2009.

KYRIAKIDES, L; CHRISTOFOROU, C.; CHARALAMBOUS, C. Y. What matters for student learning outcomes: a meta-analysis of studies exploring factors of effective teaching. Teachingand Teacher Education, v. 36, p. 143-152, 2013.

LOPES, S. et al. A bibliometria e a avaliação da produção científica: indicadores e ferramentas. CONGRESSO NACIONAL DE BIBLIOTECÁRIOS, ARQUIVISTAS E DOCUMENTALISTAS, 11., 2012, Lisboa. Actas... Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2012. Disponível em: <http://www.bad.pt/publicacoes/index.php/congressosbad/article/view/429 >. Acesso em: 10 ago. 2013.

MATHEUS, M. C. C. Metassíntese qualitativa: desenvolvimento e contribuições para a prática baseada em evidências. Acta Paulista de Enfermagem, v. 22, Edição Especial, p. 543-545, 2009.

MESSINA, G. Estudio sobre el estado da arte de la investigacion acerca de la formación docente en los noventa. 1998. Trabalho apresentado à Reúnion de Consulta Técnica sobre investigación en Formácion del Professorado, Organización de Estados Ibero-Americanos para la Educación, la Ciência y la Cultura, México, 1998.

MILANI, M. L. C. A presença das tecnologias educacionais no currículo dos cursos de licenciatura em matemática. 2013. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2013. Disponível em: <http://www.biblioteca.pucpr.br/tede/tde_busca/arquivo.phpcodArquivo=2594>. Acesso em: 5 dez. 2013.

MILES, M. B.; HUBERMAN, A. M. Qualitative data analysis. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage, 1994.

MIRANDA L. M. de; FERREIRA, S. F. As contribuições da internet para o idoso: uma revisão de literatura. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, v. 13, n. 29, p. 383-395, abr./jun. 2009.

MORAIS, J. F. S.; ASSUMPÇÃO, R. P. S. Olhares para a produção bibliográfica sobre educação física escolar: algumas reflexões a partir de um levantamento bibliográfico. Acta Scientiarum: Education, v. 34, n. 1, p. 121-128, 2012.

MOSTAFA, S. P.; MÁXIMO, L. F. A produção científica da Anped e da Intercom no GT da Educação e Comunicação. Ciência da Informação, v. 32, n. 1, 2003. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0100-

-19652003000100010&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 6 nov. 2013.

NÓBREGA-THERRIEN, S.; THERRIEN, J. O estado da questão: sua compreensão na construção de trabalhos científicos: reflexões teórico-metodológicas. Estudos em Avaliação Educacional, v. 15, n. 30, p. 5-16, jul./dez. 2004.

NORONHA, D. P.; FERREIRA, S. M. S. P. Revisões de literatura. In: CAMPELLO, B. S.V. C.; CENDÓN, B. V.; KREMER, J. M. (Org.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: UFMG, 2000.

PICHETH, F. M. PeArte: um ambiente colaborativo para a formação do pesquisador que atua no ensino superior por meio da participação em pesquisas do tipo estado da arte. 2007. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2007. Disponível em: <http://www.biblioteca.pucpr.br/tede/tde_busca/arquivo.phpcodArquivo=828>. Acesso em: 10 ago. 2013.

PINHEIRO, R. B. As representações sociais do projeto Ler e Pensar. 2012. 267 f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2012. Disponível em: <http://www.biblioteca.pucpr.br/tede/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=2395>. Acesso em : 11 abr. 2013.

ROCHA, E. A. C. A pesquisa em Educação Infantil no Brasil: trajetória recente e perspectiva de consolidação de uma pedagogia da educação infantil. Florianópolis: UFSC, Centro de Ciências da Educação, Núcleo de Publicações, 1999.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez., 2006.

SANDELOWSKI, M.; BARROSO, J.; VOILS, C. I. Using qualitative metasummary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings. Research in Nursing & Health, v. 30, n. 1, p. 99-111, 2007.

SANTOS, L. M. A. Panorama das pesquisas sobre TDIC e formação de professores de língua inglesa em LA: um levantamento bibliográfico a partir da base de dissertações/teses da Capes. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 13, n. 1, p. 15-36, 2013.

SEDIGHI, M. Interdisciplinary relations in some high-priority fields of science and technology: an analytical study. Library Review, v. 62, n. 6-7, p. 407-419, 2013.

SILVA, R. C.; HAYASHI, M. C. P. I. Revista Educação Especial: um estudo bibliométrico da produção científica no campo da Educação Especial. Revista Educação Especial, v. 21, n. 31, p. 117-136, 2013. Disponível em: <http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/view/15>. Acesso em: 3 nov. 2013.

SOARES, M. B.; MACIEL, F. P. Alfabetização. Brasília: MEC; Inep; Comped, 2000. (Estado do Conhecimento, n. 1). Disponível em: <http://www.publicacoes.inep.gov.br/arquivos/%7BE35088B3-B51D-482A-827D-66061A4AE11E%7D_alfabetiza%C3%A7%C3%A3o.pdf>. Acesso: 3 set. 2013.

SOBRAL, F. R.; CAMPOS, C. J. G. The use of active methodology in nursing care and teaching in national productions: an integrative review. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 46, n. 1, p. 208-218, 2012.

SUGA, U. S. G. Fatores que conduzem ou afastam os dentistas na realização de medidas preventivas em relação à cárie dentária: uma revisão sistemática e metassumarização. 2013. 90 f. Dissertação (Mestrado em Odontologia Integrada) — Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2013.

THOMAS, G. Introdução: evidência e prática. In: THOMAS, G. et al. Educação baseada em evidências: atualização dos achados científicos para a qualificação da prática pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 9-27.

TONDEUR, J. et al. Preparing pre-service teachers to integrate technology in education: a synthesis of qualitative evidence. Computers & Education, n. 59, p. 134 -144, 2011.

UNIVERSITAS. A produção científica sobre educação superior no Brasil, 1968 –

Porto Alegre: GT Política de Educação Superior; ANPEd, 2002. Disponível em: . Acesso em: 10 dez. 2013.

WILSON, S. et al. Publications of Autralians LIS academics in databases.

Australian Academic & Research Libraries, v. 42, n. 3, p. 211-230, 2011.

ZUFFO, D. A formação de professores para o uso das tecnologias educacionais: o que apontam as teses e dissertações defendidas no Brasil no período de 2003 a 2008.

149 f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2011. Disponível em: <http://www.biblioteca.pucpr.br/tede/tde_busca/arquivo.phpcodArquivo=1890>. Acesso em: 5 ago. 2011.

Published

2014-07-12

How to Cite

Sant’Anna Ramos Vosgerau, D., & Paulin Romanowski, J. (2014). Review studies: conceptual and methodological implications. Revista Diálogo Educacional, 14(41), 165–189. https://doi.org/10.7213/rde.v14i41.2323