The use of active teaching methodologies in Nursing

what does the scientific evidence say?

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.087.AO02EN

Palavras-chave:

Pedagogical practices, Active methodologies, Higher education, Nursing

Resumo

The study aimed to analyze the scientific evidence on the use of active teaching methodologies in the practice of teaching in Nursing Undergraduate courses. This is an Integrative Literature Review (ILR) developed through two national electronic portals and three international databases. The ILR took place from February to May 2022. With the application of the selection criteria, 24 scientific articles were included. With the synthesis of the knowledge of this ILR, it became evident that the use of active teaching methodologies in the practice of teaching, in Nursing Undergraduate courses, is directed to two themes: the potential and contributions of active teaching methodologies and the weaknesses and the challenges for the use of active teaching methodologies. Among the strengths and contributions, the following stand out: approximation of theory with practice, development of skills and abilities and self-knowledge, interpersonal relationship and student-professor relationship. As for weaknesses and challenges, the following were highlighted: professors’ training; curricular restructuring through an integrated curriculum; the inclusion of students in curricular changes and in the application of active methodologies during their academic training. The conclusion is that it is important and necessary to implement active teaching methodologies in nursing graduate courses through a curriculum integrated by modules or curricular units, making it essential to train nurses/professors.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Tradução

Este artigo é uma tradução em English do artigo:  O uso de metodologias ativas de ensino na Enfermagem

Biografia do Autor

Claudelí Mistura Corrêa, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí) | Universidade do Vale do Taquari (Univates)

Graduação em Enfermagem. Especialização em Saúde Coletiva. Especialização em Saúde Pública e Atenção Primária à Saúde. MBA em educação híbrida, metodologias ativas e gestão da aprendizagem. Mestrado em Enfermagem. Doutoranda em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEnsino) da Universidade do Vale do Taquari (Univates). Bolsista pelo Programa de Suporte à Pós-Graduação de Instituições Comunitárias de Educação Superior (PROSUC) da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil. Professora do curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí), Ijuí, Rio Grande do Sul, Brasil.

Silvana Neumann Martins, Universidade do Vale do Taquari (Univates)

Graduação em Letras. Especialização em Ensino de Literatura. Especialização em Gestão Universitária. Mestrado em Educação. Doutorado em Educação. Professora do Programa de Pós-Graduação ​em Ensino (PPGEnsino) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE) da Universidade do Vale do Taquari (Univates), Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil.

Downloads

Publicado

2025-12-10

Como Citar

Corrêa, C. M., & Martins, S. N. (2025). The use of active teaching methodologies in Nursing: what does the scientific evidence say?. Revista Diálogo Educacional, 25(87), 2278–2293. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.087.AO02EN