Cinema in childhood curricula

possibilities and pedagogical connections

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.085.DS19EN

Palavras-chave:

Cinema and education, Children and childhoods, Curriculum as cultural practice

Resumo

Aiming to reflect on the formative possibilities of cinema in addressing diverse themes related to children and childhoods in the curriculum, this text discusses a doctoral research project on cinema and education, involving a course titled Cinema, Childhood, and Education, offered in a Pedagogy program at a federal public university in southern Brazil. Based on a cycle of film screenings focused on childhoods themes, through short and feature films of different narrative genres - drama, fiction, suspense, humor, animation and documentary — the curated selection included well-known international productions and lesser-known ones, alongside national, regional, and local works, enabling the reflection on how certain themes are present in pedagogical and cinematographic discourses about childhoods. These questions are relevant for considering alternative narratives in childhood curricula and for expanding the cultural references of both teachers and children regarding cinematic production. The considerations in this article reaffirm the relevance of cinema in the curricular component of childhoods, encompassing the multiple languages of art, the plurality and specificities of children's universes, and the contextual aspects in which many children live and interact.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Tradução

Este artigo é uma tradução em English do artigo:  Cinema nos currículos para as infâncias

Biografia do Autor

Monica Fantin, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Professora Titular do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), onde atua no Departamento de Metodologia de Ensino e no Programa de Pós-Graduação em Educação. É doutora em Educação pela UFSC com Estágio no Exterior na Università Cattolica del Sacro Cuore, USCS, Milão. Realizou pós-doutorado em Estética no Departamento de Filosofia da USCS em 2016 e estágio pós-doutoral na Universitat de Lleida em 2022. Líder do Grupo de Pesquisa Núcleo Infância, Comunicação, Cultura e Arte (NICA, UFSC/CNPq), articula ensino, pesquisa e extensão a partir dos temas da infância, cinema e educação; mídia-educação, tecnologias e cultura digital; formação docente e dimensões estéticas na formação.

José Douglas Alves dos Santos, Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (UFS) e pedagogo (UFS). Pesquisador do Núcleo Infância, Comunicação, Cultura e Arte (NICA/CNPq/UFSC), onde tem abordado, no âmbito da pesquisa acadêmica, a relação das infâncias em diferentes contextos, a experiência estética com filmes no processo formativo (escolar e não escolar), a leitura pedagógica de imagens, a cultura escolar e problematizado aspectos da formação docente.

Downloads

Publicado

2025-12-10

Como Citar

Fantin, M., & Santos, J. D. A. dos. (2025). Cinema in childhood curricula: possibilities and pedagogical connections. Revista Diálogo Educacional, 25(87), 2169–2182. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.085.DS19EN