When dignity does not fit the syllabus

an analysis of the early teachers training in Brazil

Autores

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.DS12EN

Palavras-chave:

Teacher training, Human Rights Education, Pedagogy, Decoloniality, Curriculum

Resumo

This paper presents a content analysis of 220 Course Pedagogical Projects (CPPs) from public and private institutions to examine the incorporation of Human Rights Education (HRE) in the curricula of Pedagogy courses in Brazil. The findings indicate that HRE persists in a marginalized state, frequently addressed in a fragmented, elective, and non-interdisciplinary manner, exhibiting an absence of centrality in the realm of teacher training. The research employs a mixed-methods approach, drawing on critical and decolonial theoretical frameworks. The analysis reveals that equality, liberty, and identity are the most frequently cited principles, while key dimensions such as ethno-racial, gender, affective-sexual, and more-than-human relations are rarely addressed. These patterns are interpreted as symptoms of a formation project that remains grounded in a universal myth of humanity that suppresses other ways of being and knowing. The paper proposes decolonial HRE as an ethical and insurgent practice, advocating for a teacher training that values dignity as a relational, political, and planetary principle.

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Tradução

Este artigo é uma tradução em English do artigo:  Quando a dignidade não cabe na ementa

Biografia do Autor

Eliana Batista Souza, Universidade de Coimbra (UC)

Doutora em Ciências da Educação e em Educação Brasileira.

Carlos Franscisco de Sousa Reis, Universidade de Coimbra (UC)

Carlos Francisco de Sousa Reis é graduado em filosofia e concluiu Doutoramento em Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra em 2008. Foi Professor Coordenador no Instituto Politécnico da Guarda e, atualmente, é Professor Assistente na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra.

Luis Távora Furtado Ribeiro, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Professor titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará (UFC), com atuação na graduação e pós-graduação em Educação. Possui graduação, mestrado e doutorado pela UFC, além de pós-doutorado na École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS), sob supervisão de Michel Löwy. Foi diretor da Faculdade de Educação da UFC (2003–2011) e tem experiência como professor da educação básica por 10 anos. Atua nas áreas de formação docente, políticas educacionais, movimentos sociais, história da educação, sociologia e filosofia da educação. Coordena pesquisa sobre políticas públicas de formação docente no Brasil. É membro da ANFOPE, avaliador do INEP/MEC e colaborador em convênios acadêmicos com universidades da França, Espanha, Israel e Chile. Participa de comitês internacionais, como o Marx au XXIe siècle (Sorbonne) e é autor de literatura de cordel desde 2018.

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Publicado

2025-09-11

Como Citar

Souza, E. B., Reis, C. F. de S., & Ribeiro, L. T. F. (2025). When dignity does not fit the syllabus: an analysis of the early teachers training in Brazil. Revista Diálogo Educacional, 25(86), 1357–1371. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.DS12EN