Constitutive movement of the complex, transdisciplinary, and creative teaching practice in geometry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.DS13

Abstract

This study investigates the complex transdisciplinary and creative teaching practice intertwined with self-eco-recursion, recursive self-reflection, and self-eco-construction, indicated by Guérios, Góes, and Monteiro (2022), when associated with the “Being creative”, “Being reflective”, and “teacher autonomy” constructs discussed by Góes (2021) as indicators for complex and transdisciplinary teacher training. Of a qualitative nature developed in an interpretative perspective, the study analyzes the didactic episodes developed by Silva (2023) in the 1st-year high school classes at a public school in Curitiba. The episodes refer to the teaching of geometry through the organization of a didactic sequence by the teacher. The result shows that creativity is enhanced in pedagogical practice when the transdisciplinary perspective enables an integrated view of the world and school knowledge. In the constitution of the pedagogical practice on-screen, creativity is manifested from the generative idea to the constitution of the didactic sequence, including the incorporation of unpredictable and unexpected facts, in the expanded conduct of the program, and the resulting evident didactic autonomy. It is concluded that the didactic sequence designed for the students’ formative process, regarding geometry as a study of space, became a self-educative process for the teacher, showing recursion and reflection as constitutive of the teacher’s didactic autonomy.

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Author Biographies

Ettiène Guérios, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Professora Titular na Universidade Federal do Paraná. Doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atua no Departamento de Teoria e Prática de Ensino, no Programa de Pós-Graduação em Educação (Acadêmico) e no Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino (Profissional). Membro dos seguintes Grupos de Pesquisa certificados: a) Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano, b) Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática e (c) Estudos e Pesquisa Pedagogia, Complexidade e Educação. Líder do grupo TESSITURA: Grupo de Estudos e Pesquisas em Complexidade, Formação de Professores e Educação Matemática

Heliza Colaço Góes, Instituto Federal do Paraná (IFPR)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2021); Mestra em Educação em Ciências e em Matemática pela Universidade Federal do Paraná (2012); Especialista em Matemática pelas Faculdades Integradas de Jacarepaguá (2010); e Licenciada em Matemática - Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2006).  Professora no Instituto Federal do Paraná - campus Curitiba. Professora no Programa de pós-graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino. Pesquisadora dos grupos de pesquisa "Grupo de estudos e pesquisa das relações interdisciplinares da Expressão Gráfica" e "Grupo de Estudos e Pesquisas em Complexidade, em Formação de Professores e em Educação Matemática - TESSITURA".

Adriano Aparecido da Silva, Rede Estadual de Educação do Paraná.

Mestre do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (PPGE-UFPR), integrante do Grupo de Pesquisa Tessitura e do Grupo de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática (GPEACM). Especialista em Neuropsicopedagogia, especialista em Educação e Sociedade e especialista em Educação de Jovens e Adultos. Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Paraná (2019), com trabalho de conclusão de curso na área de Equações Diferenciais com o tema "O Teorema do Ponto Fixo de Banach e Aplicações" sob orientação do professor Doutor Cleber de Medeira. Possui experiência como professor de Robótica Educacional e atualmente é professor de Matemática da Secretaria de Estado de Educação do Paraná desde 2016 no regime PSS. Durante a graduação, foi membro dos projetos de extensão universitária LICENCIAR e PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência) onde desenvolveu dois trabalhos apresentados e premiados na área de Educação Matemática.

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Published

2023-08-15

How to Cite

Guérios, E., Góes, H. C., & da Silva, A. A. (2023). Constitutive movement of the complex, transdisciplinary, and creative teaching practice in geometry. Revista Diálogo Educacional, 23(78), 1168–1181. https://doi.org/10.7213/1981-416X.23.078.DS13