POLICIES FOR EDUCATIONAL EVALUATION OF CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS

Auteurs

  • Elis Regina dos Santos Viegas Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Universidade Aberta do Brasil (UAB), Dourados, MS
  • Elisangela Alves da Silva Scaff Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, MS

DOI :

https://doi.org/10.7213/rde.v15i44.5071

Résumé

The aim of this study is to contribute to the analysis of the policies for continuing education of teachers that work in the first years of elementary school, focusing on its relation to the suggestive character of the policies of evaluation. This study took place in Dourados (MS), where there were interviews with directors of five schools in the municipal education system,as well as municipal directors responsible for the implementation of policies for continuing education for teachers in order to identify their impressions of the policies of continuing education developed by the municipal education system. The directors’ opinions indicate a strengthening of the relationship between continuing study and evaluation, which proposes to direct the policies that assure material and financial resources, but at the same time establish mechanisms for assessing the application of these resources. Thus, the conclusion is that continuing education has been planned to work on students’ results.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

AFONSO, A. J. Avaliação educacional : regula..o e emancipa..o. S.o Paulo: Cortez, 2005.

AFONSO, A. J. Avaliação educacional : para uma sociologia das pol.ticas avaliativas contempor.neas. 4. ed. S.o Paulo: Cortez, 2009.

AMORIM, M. D.; SCAFF, E. A. S. O “Plano de A..es Articuladas” e o planejamento da educa..o municipal: concep..es e tend.ncias. Revista Educação e Fronteiras , Dourados, MS, v. 3, n. 6, p. 43-56, 2010. BALL, S. J. Performatividade, privatiza..o e o p.s‐estado do bem‐estar. Educação e Sociedade , v. 25, n. 89, p. 1105‐1126, 2004.

BOKOVA, I. Pref.cio. In: ROSE, P. (Org.). Relatório de monitoramento global de educação para todos – EPT. Bras.lia: UNESCO, 2014.

BRASIL. Decreto n. 6.094, de 24 de abril de 2007. Disp.e sobre a implementa..o do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educa..o. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil , Bras.lia, DF, 25 abr. 2007. Dispon.vel em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6094.htm>.Acesso em: 17 nov. 2013.

BRASIL. Portaria n. 482, de 7 de junho de 2013. Disp.e sobre o Sistema deAvalia..o da Educa..o B.sica – SAEB. Diário Oficial [da] República Federativado Brasil , Bras.lia, DF, 10 jun. 2013. Dispon.vel em: <http://www.adur-rj.org.br/4poli/gruposadur/gtpe/portaria_482_7_6_13.htm>. Acesso em: 10 ago. 2013.

BRASIL. Portaria n. 867, de 4 de julho de 2012. Institui o Pacto Nacional pelaAlfabetiza..o na Idade Certa [...]. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil ,Bras.lia, DF, 5 jul. 2012. Dispon.vel em: <https://www.fnde.gov.br/fndelegis/action/UrlPublicasAction.php?acao=abrirAtoPublico&sgl_tipo=POR&num_ato=00000867&seq_ato=000&vlr_ano=2012&sgl_orgao=MEC>. Acesso em: 10 ago. 2013.

BROOKE, N. O futuro das pol.ticas de responsabiliza..o educacional no Brasil. Cadernos de Pesquisa , v. 36, n. 128, p. 377-401, 2006.

CAMINI, L. A pol.tica educacional do PDE e do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educa..o. RBPAE , v. 26, n. 3, p. 535-550, 2010.

ESTEBAN, M. T. Considera..es sobre a pol.tica de avalia..o da alfabetiza..o: pensando a partir do cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação , v. 17, n. 51, p. 573-592, 2012.

FERNANDES, M. D. E; SCAFF, E. A. S.; OLIVEIRA, R. T. C. Direito . educa..o e compromisso docente: quando o sucesso e o fracasso escolar encontram o culpado. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação – RBPAE , v. 29, n. 2, p. 327-345, 2013.

FREITAS, D. N. T de. Avaliação da educação básica no Brasil: dimens.o normativa, pedag.gica e educativa. Campinas: Autores Associados, 2007.

FREITAS, H. C. L. de. Certifica..o docente e forma..o do educador: regula..o e desprofissionaliza..o. Educação e Sociedade , Campinas, v. 24, n. 85, p. 1095-1124, dez. 2003.

FREITAS, H. C. L. de. A (nova) pol.tica de forma..o de professores: a prioridade postergada. Educação e Sociedade , Campinas, v. 28, n. 100, p. 1203-1230, out. 2007.

FREY, K. Pol.ticas p.blicas: um debate conceitual e reflex.es referentes . pr.tica da an.lise de pol.ticas p.blicas no Brasil. Planejamento e Políticas Públicas (IPEA) , v. 21, p. 211-259, 2000.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTAT.STICA – IBGE. Cidades : Dourados. Bras.lia, 2010. Dispon.vel em: <http://cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?codmun=500370>. Acesso em: 13 dez. 2013.

KRAMER, S. Alfabetização, leitura e escrita : forma..o de professores em curso. 2. ed. S.o Paulo: .tica, 2008.

LIB.NEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar : pol.ticas, estrutura e organiza..o. 5. ed. S.o Paulo: Cortez, 2007.

MAU.S, O. C. Regula..o educacional, forma..o e trabalho docente. Estudos em Avaliação Educacional , n. 44, p. 473-492, 2009.

MORTATTI, M. do R. L. Alfabetiza..o no Brasil: conjecturas sobre as rela..es entre pol.ticas p.blicas e seus sujeitos privados. Rev. Bras. de Educação , v. 15, n. 44, p. 329-410, 2010. Dispon.vel em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n44/v15n44a09.pdf>. Acesso em: 10 dez. 2012.

NOVOA, A. Os professores e o “novo” espa.o p.blico da educa..o. In: TARDIF, M.; LESSARD, C. Ofício de professor : hist.ria, perspectivas e desafios internacionais. Petr.polis: Vozes, 2008.

OLIVEIRA, D. A. Das pol.ticas de governo a pol.tica de estado: reflex.es sobre a atual agenda educacional brasileira. Educação e Sociedade , v. 32, n. 115, p. 323- 337, 2011.

OLIVEIRA, J. F. de. A fun..o social da educa..o e da escola p.blica: tens.es, desafios e perspectivas. In: FERREIRA, E. B.; OLIVEIRA, D. A. (Org.). Crise da escola e políticas educativas . Belo Horizonte: Aut.ntica, 2009.

ROSE, P. (Org.). Relatório de monitoramento global de educação para todos – EPT. Bras.lia: UNESCO, 2014.

SCHEIBE, L. Valoriza..o e forma..o dos professores para a educa..o b.sica: quest.es desafiadoras para um novo plano nacional de educa..o. Educação e Sociedade , v. 31, n. 112, p. 981-1000, 2010.

SOARES, M. Letramento : um tema em tr.s g.neros. 4. ed. Belo Horizonte: Aut.ntica, 2010.

Téléchargements

Publiée

2015-07-13

Comment citer

dos Santos Viegas, E. R., & Alves da Silva Scaff, E. (2015). POLICIES FOR EDUCATIONAL EVALUATION OF CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS. Revista Diálogo Educacional, 15(44), 111–131. https://doi.org/10.7213/rde.v15i44.5071