GUARANTEE OF RIGHTS AND DIALOGUE WITH DIVERSITY IN EVERYDAY SCHOOL OF BASIC EDUCATION

Autores

  • Ana Maria EYNG Doctor in Innovation and Educational System by Autonomous University of Barcelona (UAB), Spain, professor of the program of Post-Graduation in Education of Pontifical University Catholic of Parana (PUCPR), Curitiba, PR - Brazil, e-mailDoctor in Innovation and Educational System by Autonomous University of Barcelona (UAB), Spain, professor of the program of Post-Graduation in Education of Pontifical University Catholic of Parana (PUCPR), Curitiba, PR - Brazil.
  • Romilda Teodora Ens Doctor in Education by Pontifical University Catholic of São Paulo (PUC-SP), professor of the Program of Post-Graduation in Education of Pontifical University Catholic of Parana (PUCPR), Curitiba, PR - Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.7213/rde.v13i39.8300

Resumo

This study presents a reflection on the possibilities of guaranteeing rights and dialogue with diversity in school life for the effectiveness of basic education with social quality identified in the social representations of the subject in/of the school. The analysis was performed based on diversity of traits and representations of 489 students, 126 parents, 50 teachers, 20 administrators and 39 staff members which are part and mean in the school space on the expectation of rights, fundamental rights and purpose of education at 14 public schools of basic education of Curitiba and metropolitan area, all being located in areas of big social vulnerability. The voices of school subjects confirm and warn about education as expectation of rights and respect as a fundamental right, which shows the need for educational policies that guide the proposals of initial and continuing training of teachers. 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ALVES-MAZZOTTI, A. J. A. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Em aberto, v. 14, n. 61, p. 60-78, jan./mar. 1994.

ASSOCIATION FRANCOPHONE INTERNATIONALE DE RECHERCHE SCIENTIFIQUE EN EDUCATION – AFIRSE. Revisitar os estudos curriculares: onde estamos e para onde vamos? 2012. Disponível em: <http://afirse.ie.ul.pt/>. Acesso em: 10 nov. 2011.

APPLE, M.; BURAS, K. L. Currículo, poder e lutas educacionais: com a palavra, os subalternos. Trad. de Ronaldo Catado Costa. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BEAUDOIN, M.-N.; TAYLOR, M. Bullying e desrespeito: como acabar com essa cultura na escola. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BENEVIDES, M. V. Educação em direitos humanos: de que se trata? In: BARBOSA, R. L. L. (Org.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 2003. p. 309-318.

BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o estatuto da criança e do adolescente, e dá outras providencias – ECA. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Legislativo, Brasília, DF, 16 jul. 1990. p. 13563. Disponível em: <http://www6.senado.gov.br/legislacao/ListaTextoIntegral.action?id =75648>. Acesso em: 23 jul. 2010.

BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília, DF: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, UNESCO, 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task= search_result&Itemid=>. Acesso em: 15 nov. 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n. 4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Diário Oficial [da] União, Brasília, DF, 14 jul. 2010, Seção 1, p. 824. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?Item id=866&id=14906&option=com_content&view=article>. Acesso em: 16 nov. 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 1, de 30 de maio de 2012. Estabelece diretrizes nacionais para a educação em direitos humanos. Diário Oficial [da] União, Brasília, DF, n. 105, 31 maio 2012, seção 1, p. 48. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&v iew=article&id=17810&itemid=866>. Acesso em: 16 nov. 2012.

CANDAU, V. M. Direitos Humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdades e diferenças. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 45-56, jan./abr. 2008.

ENS, R. T.; GISI, M. L. Políticas educacionais no Brasil e a formação de professores. In: ENS, R. T.; BEHRENS, M. A. (Org.). Políticas de formação do professor: caminhos e perspectivas. Curitiba: Champagnat, 2011. p. 25-50.

EYNG, A. M. Currículo escolar. 2. ed. rev. atual. Curitiba: Ibpex, 2010.

EYNG, A. M. Convivência e violência nas escolas: a dinâmica dos sujeitos e contextos na configuração do Bullying. In: GISI, M. L.; ENS, R. T. (Org.). Bullying nas escolas: estratégias de intervenção e formação de professores. Ijuí: Unijuí, 2011. p. 70-96.

EYNG, A. M. (Coord.). Projeto educação básica de qualidade para todos: políticas e práticas no contexto das escolas públicas. Curitiba: Observatório de Violências nas Escolas PUCPR, 2007-2013. (mimeo).

FREIRE, P. Direitos humanos e educação libertadora. In: FREIRE, A. M. A. (Org.). Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: UNESP, 2001.

GOMES, N. L. Indagações sobre o currículo: diversidade e currículo. Brasília: MEC, 2007.

JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (Org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ. 2001. p. 17-44.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Trad. Pedrinho A. Guareschi. Petrópolis: Vozes, 2003.

PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO – PNDU. Relatório do desenvolvimento humano 2004: liberdade cultural num mundo diversificado. Lisboa: Mensagem, 2004.

SANDER, B. Administração da Educação no Brasil: genealogia do conhecimento. Brasília: Liber Livro, 2007.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

SAVIANI, N. de. Currículo no ensino médio: entre o passado e o futuro. Boletim, n. 16, p. 10-19, ago./set. 2005.

VIOLA, S. E. A. Políticas de educação em direitos humanos. In: SILVA, A. M. M.; TAVARES, C. (Org.). Políticas e fundamentos da educação em direitos humanos. São Paulo: Cortez, 2010. p. 15-40.

Downloads

Publicado

2013-07-11

Como Citar

EYNG, A. M., & Ens, R. T. (2013). GUARANTEE OF RIGHTS AND DIALOGUE WITH DIVERSITY IN EVERYDAY SCHOOL OF BASIC EDUCATION. Revista Diálogo Educacional, 13(39), 605–628. https://doi.org/10.7213/rde.v13i39.8300