Different perspectives on teaching: of what teacher are we talking about?

Autores/as

  • Maiane Liana Hatschbach Ourique PhD, professor at Universidade Federal do Pampa, Jaguarão, RS - Brazil.
  • João Luis Pereira Ourique PhD, professor at Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS - Brazil.

DOI:

https://doi.org/10.7213/rde.v14i42.6692

Resumen

This work aims to reflect some images of teacher propagated in current discourses of education, focusing on the expectations and demands which corroborate to arrange different teaching figures. On the one hand, public policies use to their advantage a social
imaginary of the profession to associate quality education to professional competence in teaching. Secondly, the different records of the Brazilian educational daily show the material misery and educational of the teacher work. From the tension between these two
points, we ask about conceptions of rationality and formation that support the normative discourse of teaching. Still, can these models images-teacher effectively deal with the problems of the contemporary school? In light of the formative dimensions of Critical Theory, this study focuses on the writings of Theodor Adorno, performing a hermeneutic reading of space configured between the proposed and developed in the field of teaching.

 

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

ADORNO, T. W. Palavras e sinais: modelos críticos 2. Trad. Maria Helena Ruschel. Petrópolis: Vozes, 1995.

ADORNO, T. W. Teoria da semicultura. Revista Educação & Sociedade, v. 17, n. 56, p. 388-411, dez. 1996.

ADORNO, T. W. Tabus acerca do magistério. In: ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Trad. Wolfgang Leo Maar. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003. p. 97-117.

ADORNO, T. W. Dialética negativa. Trad. Marco Antonio Casanova. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

BALL, S. Cidadania Global, consumo e política educacional. In: SILVA, L. H. da (Org.). A escola cidadã no contexto da globalização. Petrópolis: Vozes, 1998.

BENJAMIN, W. Experiência e pobreza. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1986. p. 114-119.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP. n. 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 9 abr. 2002. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/res1_2.pdf>. Acesso em: 7 jul. 2014.

BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em:

<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 4 jul. 2014.

CAMPOS, R. F. Do professor reflexivo ao professor competente: os caminhos da reforma no Brasil. In: MORAES, M. C. M.; PACHECO, J. A.; EVANGELISTA, O. (Org.). Formação de professores: perspectivas educacionais e curriculares. Porto: Porto Editora, 2003. p. 83-104.

COLL, C. S. Aprendizagem escolar e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

DUARTE, N. As pedagogias do aprender a aprender e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, n. 18, p. 35-40, maio/ago. 2001.

ENS, R. T.; GISI, M. L.; EYNG, A. M. Formação de professores: possibilidades e desafios do trabalho docente na contemporaneidade. Revista Diálogo Educacional, v. 11, n. 33, p. 309-329, mai./ago. 2011.

IDEB – COMERCIAL DO GOVERNO FEDERAL (INFORMATIVO). Brasília: Ministério da Educação, 2008. (66 seg.). Disponível em: <http://www.youtube.com/watch?v=M9mSauEMwV8>. Acesso em: 7 jul. 2014.

MAGALHÃES, J. O imaginário como origem e meta histórico-pedagógica. In: ARAÚJO, A. F.; BAPTISTA, F. P. (Coord.). Variações sobre o imaginário: domínio, teorizações, práticas hermenêuticas. Lisboa: Instituto Piaget, 2003. p. 393-407.

NÓVOA, A. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Educação e Pesquisa, v. 25, n. 1, p. 11-20, jan./jun. 1999.

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000a.

PERRENOUD, P. A arte de construir competências. Revista Nova Escola, n. 135, p. 19-31, set. 2000b. Entrevista.

PRO DIA NASCER FELIZ. Direção e roteiro de João Jardim. Rio de Janeiro: Ravina Filmes /Fogo Azul Filmes, 2006. Documentário. 1 DVD (88 min).

Publicado

2014-07-12

Cómo citar

Hatschbach Ourique, M. L., & Pereira Ourique, J. L. (2014). Different perspectives on teaching: of what teacher are we talking about?. Revista Diálogo Educacional, 14(42), 477–499. https://doi.org/10.7213/rde.v14i42.6692