Life stories in research on chemistry teachers

a state of the question

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.AO07EN

Keywords:

Teacher education, Life stories, Chemical education

Abstract

Life stories as a way of doing research have helped to break away from positivist conceptions in research on/with teachers, giving new meaning to what they have experienced. Thus, this study sought to construct a State of the Question on studies dealing with the life stories of chemistry teachers, using articles, theses and dissertations from four sources. Of the 1,296 initial results, only 11 scientific productions were selected, grouped into three analytical categories, which revealed the investigative and training potential of these studies. The majority of the studies are recent, from 2020 onwards, with a predominance of investigations into the life stories of Chemistry teachers in Basic Education or Chemistry undergraduate students, focusing on the construction of their professional identities and their teaching know-how. The studies converge on the potential of the study of life stories for an understanding of the self and the other, in which the personal and professional dimensions are inseparable.

Downloads

Download data is not yet available.

Translation

This article is a translation in English of the article:  histórias de vida nas pesquisas sobre professores de Química

Author Biographies

Wanderson Diogo Andrade da Silva, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professor adjunto da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor colaborador do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências da Universidade Federal de Ouro Preto (MPEC-UFOP) e do Mestrado Profissional em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de Viçosa (MPECM-UFV). Doutor em Educação (UFMG), mestre em Educação (UFC), licenciado em Química (IFCE) e Pedagogia (UNINTER).

Luciana Rodrigues Leite, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE), Mestre em Educação pela UECE, Especialista em Metodologia do Ensino em Biologia e Química e em coordenação pedagógica pela Universidade Federal do Ceará - UFC; Licenciada em Química pela Faculdade de Educação de Crateús (FAEC/UECE). Professora Adjunta do curso de Química da Universidade Estadual do Ceará, no campus da Faculdade de Educação e Ciências Integradas de Crateús (FAEC), e pesquisadora, compondo o Grupo de Pesquisa Educação e Ciências da Natureza (UECE) e o Grupo de Estudos e Pesquisa (Auto)biográfica (GEPAS), desenvolvendo investigações na área de Ensino de Ciências e Química, com interesse nas seguintes linhas de pesquisa: formação de professores; estágio supervisionado e narrativas (auto)biográficas.

Downloads

Published

2025-09-11

How to Cite

Silva, W. D. A. da, & Leite, L. R. (2025). Life stories in research on chemistry teachers: a state of the question. Revista Diálogo Educacional, 25(86), 1567–1582. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.AO07EN