Freire’s interlocution with Special and Inclusive Education mediated by a sistematic review of literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.DS08

Keywords:

Educação Especial, Educação Inclusiva, Inclusão, Educação Emancipatória, Paulo Freire

Abstract

The objective of this work was to performm a sistematic review of research related to Special and Inclusive Education in a dialogue with Freire’s theoretical framework, with a view to analyzing and articulating interlocutions with emancipatory education. As  methodological basis, the research is supported on the sistematic review of literature and qualitative analysis. The Capes Portal containing the Catalogue of Dissertations and Theses was the data source used for the research, considering three conjugated descriptors : « Special Education », « Inclusion », and « Freire », having the results filtered in the area of Education and the time frame between the years of 2020 and 2024. The texts highlight that Inclusive Education, even though it is legally ensured, still remains a challenge to daily pedagogical practice in regular schools, and that the dialogue with Freire’s approach to emancipatory education, which ensures education for all people, still has little interlocution and difusion, since the implication of the banking and teacher-centered model of education is massively present in the reality of the development of the literature used in this research. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Elizabel Blaszko, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná - PUCPR (2020). Mestre em Ensino de Ciências e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR (2014). Especialização em Educação Especial e Psicopedagogia Institucional e Clínica. Graduação em Pedagogia. Atuando no cargo de Professora efetiva do Ensino Superior na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Câmpus do Pantanal. Professora atuante e orientadora no Mestrado e Doutorado em Educação, área de concentração em Educação Social. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação: teoria e prática (GEPE/UNESPAR) e  Membro do Grupo de Pesquisa em Educação: Aprendizagem e Conhecimento na Prática Docente (PUCPR).

Nájela Tavares Ujiie, Universidade Estadual do Paraná (Unespar)

Doutora em Ensino de Ciência e Tecnologia (UTFPR). Professora Adjunta do Colegiado de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar (PPIFOR), da Universidade Estadual do Paraná, Campus Paranavaí (UNESPAR-Pvaí). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação: teoria e prática (GEPE/UNESPAR) e do Grupo de Estudos e Pesquisa Práxis Educativa Infantil (GEPPEI/UNICENTRO). 

Myriam Esther Ortiz-Padilla, Universidad Simón Bolívar (USB)

Psicologa, Magistra y Doctora en Educación. Directora de Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad Simón Bolívar de Barranquilla, Colombia. Investigadora Senior del Grupo de Investigación Sinapsis Educativa y Social, categoría A1. Coordenadora do Doutorado em Ciências da Educação nesta IES.

Published

2025-09-11

How to Cite

Blaszko, C. E., Ujiie, N. T., & Ortiz-Padilla, M. E. (2025). Freire’s interlocution with Special and Inclusive Education mediated by a sistematic review of literature. Revista Diálogo Educacional, 25(86), 1236–1251. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.086.DS08