Education under the aegis of neoliberalism: the life project and the weakening of integral formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.DS06

Abstract

The article seeks to critically analyze how neoliberal values influence the Life Project curriculum component, included in the High School Reform. Using a theoretical-methodological approach based on Foucault and Stephen Ball's analysis of educational policies, the study investigates how the neoliberal discourse shapes the Life Project's pedagogical proposal, highlighting the emphasis on individual responsibility and preparing students for the job market. The research highlights the tension between the comprehensive training advocated by the educational guidelines and the practice that prioritizes skills related to productivity and self-entrepreneurship. The article argues that this orientation weakens the critical and humanist dimension of education, transforming the school space into a means of reproducing the logics of capital.

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Author Biographies

Adriege Matias Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba

Regina Alice Rodrigues Araújo Costa, Instituto Federal da Paraíba

Doutora em Educação, Mestra em Direitos Humanos, Especialista em Direito Homoafetivo e de Gênero, Bacharel em Direito, servidora do Instituto Federal da Paraíba.

Ana Cláudia da Silva Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba

Possui Licenciatura em Pedagogia (1994), mestrado em Educação (2003) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2012). Pós-doutorado realizado no Programa de Pós-graduação em Educação na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro-UNIRIO (2023). Atualmente é professora do Magistério Superior da Universidade Federal da Paraíba. Atuou como docente da Educação Básica a rede estadual de ensino da Paraíba. Tem experiência na área de Educação com ênfase em Currículo, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas educacionais, currículo, educação integral, ensino médio, educação do campo e formação de professores. Editora da Revista Espaço do Currículo. Credenciada no Programa de Pós-graduação em Educação-UFPB, na linha de Políticas Educacionais. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Curriculares; membro dos Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículo e Práticas Educativas; Grupo de Estudos e Pesquisas de Práticas Educativas na Educação de Jovens e Adultos e Grupo de Pesquisa Currículos, Cotidianos, Culturas e Redes de conhecimentos - UFES. Faz parte da Rede Latino-Americana de Estudos Epistemológicos em Política Educacional. Primeira Secretária da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa (ANPED) na gestão 2023-2025.

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Published

2025-03-18

How to Cite

Rodrigues, A. M., Costa, R. A. R. A., & Rodrigues, A. C. da S. (2025). Education under the aegis of neoliberalism: the life project and the weakening of integral formation. Revista Diálogo Educacional, 25(84), 106–122. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.DS06