The Life Project in basic education: sensitive education and humanities in perspective to the work of Lise Bourbeau

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.DS12

Abstract

The search for practices that go beyond the mere transmission of technical knowledge, focusing on exploring utopia and proposing sensitive pedagogies that consider not only intellect but also emotions, values, and life experiences, should be a priority in schools. The development of the Life Project emerges as a fundamental tool to integrate these dimensions, promoting a more human and sensitive education. This type of education, capable of contributing to the formation of an elevated consciousness, has been the focus of many researchers. The aim of this article is to discuss sensitive pedagogical practice and its contribution to a more human formation, balancing reason and emotion in Basic Education. The social, environmental, and technological challenges of the 21st century demand a reformulation of educational models and reinforce the need for an education that values the whole being. Using Merleau-Ponty's (2018) phenomenological approach and engaging in dialogue with authors on human formation, this study also analyzes a pedagogical practice in a public school in the northwest of Rio Grande do Sul. Bardin's (2011) content analysis guides the research. The results indicate that the development of sensitive practices, such as the Life Project, can transform the school into a space for genuine human formation, despite the challenges that educators and institutions face in implementing this transformative perspective.

Downloads

Author Biographies

Arminda Almeida da Rosa , Universidade Regional do Alto Uruguai e das Missões

Doutoranda em Educação (PPGEDU/URI). Licenciada em Ciências/Química (UNIJUÍ/RS). Mestra em Desenvolvimento Regional (UTFPR).  Professora efetiva na Educação Básica (Ciências, Química, Projetos de Vida, Iniciação Científica).

Arnaldo Nogaro, Universidade Regional do Alto Uruguai e das Missões

Doutor em educação - UFRGS. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado - do Câmpus de Frederico Westphalen e Programa em Atenção Integral à Saúde - PPGAIS (Mestrado Consorciado UNIJUÍ, UNICRUZ, URI).

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. Tradução: Ivone Castilho Benedetti. 3. ed. São Paulo/SP: Editora Martins Fontes, 1998.

ARENDT, Hannah. A condição humana. Tradução: Roberto Raposo. 10. ed. Rio de Janeiro/RJ: Editora Forense Universitária, 2007.

BÁRCENA, Fernanda; LÓPEZ, Maximiliano Valerio; LARROSA, Jorge. Elogio do estudo. Belo Horizonte/MG: Editora Autêntica, 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo/SP: Editora Edições 70, 2011.

BOURBEAU, Lise. As cinco feridas emocionais. Como superar os sentimentos que impedem a sua felicidade. Tradução: André Telles. Rio de Janeiro/RJ: Editora Sextante, 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Ensino Médio. Brasília/DF: Ministério da Educação (MEC); Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 01 maio 2024.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais (DCNs) Gerais da Educação Básica. Brasília/DF: Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica/Diretoria de Currículos e Educação Integral (MEC/SEB/DICEI), 2013.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União (DOU), Brasília/DF, dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 jun. 2024.

CAPRA, Fritjof. O ponto de Mutação. A ciência, a sociedade e a cultura emergente. São Paulo/SP: Editora Cultrix, 1995.

CAPRA, Fritjof. O Tao da Física. Uma análise dos paralelos entre a Física Moderna e o Misticismo Oriental. São Paulo/SP: Editora Cultrix, 2011.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. 1. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2013.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Editora Artmed, 2000.

CHARLOT, Bernard. Educação ou barbárie? uma escolha para a sociedade contemporânea. 1 ed. São Paulo/SP: Editora Cortez, 2020.

DEWEY, John. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979. (Atualidades Pedagógicas).

DUBET, François. O tempo das paixões tristes. São Paulo/SP: Editora Vestígio, 2020.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a Liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro/RJ: Editora Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 47. ed. Rio de Janeiro/RJ: Editora Paz e Terra, 2005.

GESSINGER, Rosana Maria. Seminário. In: GRILLO, Marlene Correro; FREITAS, Ana Lúcia Souza de; GESSINGER, Rosana Maria; LIMA, Valderez Marina do Rosário (orgs.). A gestão da aula universitária na PUCRS. Porto Alegre/RS: Editora EDIPUCRS, 2008. p. 165-168.

MATURANA, Humberto; REZEPKA, Sima Nisis de. Formação humana e capacitação. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 2000.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução: Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 5. ed. São Paulo/SP: Editora Martins Fontes, 2018.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo/SP: Editora Cortez; Brasília/DF: UNESCO, 2011.

NOGARO, Arnaldo; BATTESTIN, Cláudia. Sentidos e contornos da inovação na educação. Revista Holos, ano 32, v. 2, p. 1-16, 2016. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/3097. Acesso em: 10 jun. 2024.

NÓVOA, António. Escolas e professores: proteger, transformar e valorizar. Salvador: Editora SEC/IAT, 2022.

NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: porque a democracia precisa das humanidades. São Paulo/SP: Editora WMF Martins Fontes, 2019.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Da promessa de futuro à suspensão do presente. A teoria do capital humano e o PISA na educação brasileira. Manuais Acadêmicos. Rio de Janeiro/RJ: Editora Vozes Ltda., 2020.

RESTREPO, Luis Carlos. O direito à ternura. Petrópolis/RJ: Editora Vozes, 1998.

ROSA, Arminda Almeida da; NOGARO, Arnaldo. Análise de prática pedagógica na relação com o autodesenvolvimento. In: Congresso Internacional Movimentos Docentes, 2023, online. Anais: [...], Santo André/SP: V&V Editora, 2023. p. 749-757. Disponível em: https://www.vveditora.com/eventos/978-65-6063-009-3. Acesso em: 01 jun. 2024.

ROSENBERG, Marshall. Comunicação não-violenta: técnicas para aprimorar relacionamentos pessoais e profissionais. São Paulo/SP: Editora Ágora, 2006.

SCHÖN, Donald Alan. The Reflective practitioner: how professionals think in action. New York: Basic Books, 1983.

SILVA, Luiz Arthur Nunes da; NÓBREGA, Terezinha Petrucia da. Experiência educativa no Taekwondo: autoconfrontação como análise subjetiva do movimento. Revista Educação & Pesquisa, São Paulo/SP, v. 47, e229608, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/4gZCvWNkL64pbj9XGtYmWvM/?lang=pt. Acesso em: 20 maio 2024.

SILVA, Rosana Augustin da. O Teatro e a Educação do Sensível nas Séries Finais do Ensino Fundamental. Revista Thema, Pelotas/RS, v. 9, n. 2, 2012. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/129. Acesso em: 3 jun. 2024.

STRIEDER, Roque. Educação e humanização: por uma vivência criativa. Florianópolis/SC: Editora Habitus, 2002.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Reimaginar nossos futuros juntos: um novo contrato social para a educação. Brasília/DF: Comissão Internacional sobre os Futuros da Educação, UNESCO; Boadilla del Monte: Fundación SM, 2022.

VIEIRA, Dionéia Maria Samua; BERNARDI, Luci Teresinha Marchiori dos Santos; HILLESHEIM, Luís Pedro. A Extensão Rural e a Escola: diálogos na construção de Projetos de Vida no Campo. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis/TO, v. 7, e14717, 2022. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/campo/article/view/14717. Acesso em: 01 jun. 2024.

Published

2025-03-18

How to Cite

Almeida da Rosa , A., & Nogaro, A. (2025). The Life Project in basic education: sensitive education and humanities in perspective to the work of Lise Bourbeau. Revista Diálogo Educacional, 25(84), 208–226. https://doi.org/10.7213/1981-416X.25.084.DS12